De RET ziet de afgelopen weken de reizigersaantallen gestaag stijgen: van circa 15% aan het begin van de lockdown naar tussen de 50 en 60% nu. Het gaat om cijfers ten opzichte van dezelfde week een jaar eerder. “Sinds alle reizigers per 1 juli weer welkom terug zijn, zien we elke week de reizigersaantallen met ongeveer twee procent klimmen”, aldus algemeen directeur Maurice Unck. Met een campagne die vanaf deze week zichtbaar is in onder andere de abri’s van de RET, neemt de vervoerder reizigers mee in wat er nu wel en niet mogelijk is.
Zo is het in de zomermaanden gewoon weer mogelijk om het OV te pakken om erop uit te trekken, bijvoorbeeld om te winkelen, een terrasje te pakken of naar het strand te gaan. Daarbij blijft wel gelden: draag een mondkapje, vermijd drukte en houd je aan de algemene maatregelen van het RIVM. Want samen houden we corona onder controle. Natuurlijk draagt de RET daar ook aan bij door te controleren op mondkapjes en extra schoon te maken.
Vertrouwen van reizigers terugwinnen
Met de campagne wil de RET het vertrouwen van reizigers terugwinnen. In de campagne, die bestaat uit onder meer uitingen op social media, advertenties, radiocommercials op RTV Rijnmond en FunX en uitingen in RET-abri’s en voertuigen, laat de RET zien hoe reizigers zo goed mogelijk bediend worden in tijden van corona. Op de posters is bijvoorbeeld te zien dat de RET elke dag met 600 voertuigen en 3.500 medewerkers klaar staat, hoe de RET voertuigen en stations schoonhoudt en hoe reizigers hun reis eenvoudig buiten de spits kunnen plannen. “Corona is nog onder ons, we pakken de draad ook weer met elkaar op. Dat zien we allemaal om ons heen, ook in het OV”, aldus Maddy Bolhuis, Manager Marketing bij de RET. “We zien dat mensen die eenmaal een paar keer weer met het OV hebben gereisd, snel gewend zijn en ook weer terugkeren. Tegelijkertijd zijn sommige mensen nog zoekende: wat mag er wel, wat niet? Wat kan ik met een gerust hart doen, wat beter niet? Met deze campagne willen we laten zien wat er nu kan in het OV, wat de RET doet en wat reizigers zelf kunnen doen. Er kan een stuk meer dan voor 1 juli, mits we ons aan een aantal afspraken houden.”
Onderzoek onder reizigers: denk mee
Om reizigers goed mee te nemen in de veranderende omstandigheden en om hun ideeën op te halen, nodigt de RET hen uit om mee te denken. Wat hebben zij nodig om met een goed gevoel en comfortabel te kunnen reizen? Reizigers kunnen dat doorgeven. De aantrekkende reizigersaantallen betekenen overigens niet dat de RET verwacht dat alles snel weer terug bij het oude is. Unck: “De stijging kan nog een tijd doorzetten, maar zolang corona onder ons is, zullen we tegen een plafond aan lopen dat significant lager is dan het aantal reizigers van voorheen. De opgave is nu om als bedrijf zo ongeschonden mogelijk deze tijdelijke dip door te komen, zodat we onze maatschappelijke rol kunnen blijven vervullen en weer kunnen groeien, ook ten opzichte van 2019. Om de periode van tijdelijke terugval te overbruggen, hebben we de overheid hard nodig, ook in 2021.”