Regionaal

RET introduceert 55 volledig elektrische bussen

Maandag 16 december introduceert het Rotterdamse vervoersbedrijf RET samen met opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de gemeente Rotterdam 55 volledig elektrische bussen. In 2030 is de gehele busvloot van de RET, in lijn met de landelijke afspraken en de afspraken met de MRDH, uitstootvrij. De start van de transitie valt samen met de start van de nieuwe busconcessie. Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: “We zijn trots dat we vandaag onze reizigers en de omwonenden van de busroutes de eerste stap naar uitstootvrij busvervoer kunnen presenteren.

De 55 bussen doen niet alleen Rotterdam aan, maar ook Schiedam en Vlaardingen – allemaal op routes waar luchtkwaliteit een aandachtspunt is. Met de introductie van de bussen besparen we jaarlijks meer dan een miljoen liter diesel en ruim 4 duizend ton CO2.” Unck benadrukt dat reizigers erop vooruit gaan door meer comfort en de omgeving door minder geluid en uitstoot.

Verantwoordelijkheid nemen op het gebied van duurzaamheid 

Met de introductie van de nieuwe bussen neemt de RET zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid. Er is het bedrijf veel aan gelegen om het openbaar vervoer een nog duurzamer reisoptie te maken. In dat kader sloot het eerder dit jaar al een nieuw energiecontract met Eneco af, dat op 1 januari 2020 ingaat. Onderdeel van dat contract is dat het energiebedrijf nieuwe duurzame opwekcapaciteit in Nederland realiseert, gebouwen van de RET voorziet van zonnepanelen en samen met de RET een campagne opzet om reizigers bewust te maken van het OV als duurzame vervoersoptie.  De busvloot waarmee de RET tot dit moment reed, zit tegen het einde van zijn levensduur. De RET vervangt daarom de komende maanden in totaal 198 oudere dieselbussen. Naast de 55 elektrische bussen die vandaag worden geïntroduceerd, gaan er de komende maanden 103 nieuwe dieselhybride bussen en 40 nieuwe dieselbussen de weg op. Deze zijn respectievelijk tot 40 en 10-20 procent zuiniger dan de oudere dieselmodellen. In 2021 komen er nog 50 zero emissiebussen bij, in 2024 weer 50 en in 2029 de laatste 110. Unck: “De komende maanden staan in het teken van samen met reizigers, chauffeurs en monteurs ervaring opdoen met de nieuwe bussen. Er kunnen zich nog kinderziektes voordoen. Daarvoor hebben we scenario’s klaarliggen zodat reizigers er, mochten deze zich voordoen, zo min mogelijk hinder van ondervinden.”

Geleidelijke overgang naar Zero Emissie 

De RET kiest bewust voor een geleidelijke overgang naar uitstootvrij rijden. Unck: “Dat doen we in de eerste plaats omdat de techniek zich razendsnel ontwikkelt. Denk aan een grotere opslagcapaciteit van accu’s en een grotere actieradius. Als we van deze verbeteringen willen meeprofiteren, moet je niet alles in één keer vervangen. Daarnaast kunnen hogere productievolumes een positief effect op de inkoopprijs hebben. Tot slot spreiden we de investering omdat de overgang naar volledig uitstootvrije bussen ook een organisatorische operatie is: buschauffeurs en monteurs die getraind moeten worden, aanpassingen in de openbare ruimte voor de laadinfrastructuur en rekening houden met tussentijds laden bij het inplannen van de diensten.”

Neem voor meer informatie contact op met Rolf Harbers, rharbers@ret.nl of 06 185 388 37.  

Foto: De uitruk van de eerste reeks elektrische bussen van de RET werd tijdens de ochtendspits op 16 december op Rotterdam CS feestelijk ingeleid door Judith Bokhove wethouder Mobiliteit van de gemeente Rotterdam, Igor Bal portefeuillehouder OV-concessiemanagement MRDH en Maurice Unck, directeur van de RET.