Regionaal

Ridderkerker bij eerste vijfentwintig aangepakte geldezels

Mensen die hun rekening laten misbruiken door criminelen worden geldezels of in het Engels money mules genoemd. Een toenemend probleem, ook in Rotterdam. In een gezamenlijke aanpak zijn in totaal vijfentwintig verdachten, in de leeftijd van 15 tot 55 jaar, uit Rotterdam, Hoogvliet, Pernis, Poortugaal, Rhoon, Barendrecht, Ridderkerk aangepakt op verdenking van betrokkenheid bij internetoplichting en witwassen. De aankomende tijd worden er meer acties gehouden.

In het politiebureau aan de Allegonda Gremmerstraat in Rotterdam waren afgelopen weekend reclasseringsmedewerkers, rechercheurs en een officier van justitie aanwezig, om de verdachten diezelfde dag nog een straf op te leggen en hen te wijzen op hun gedrag en de enorme gevolgen van het zijn van een geldezel. Ook waren medewerkers van onder andere de gemeente en Homerun Forensische Zorg onderdeel van Humanitas DMH aanwezig ten behoeve van de verdachten die vaak met (geld)problemen kampen. Dit om de kans op herhaling te verkleinen.

Straffen

In totaal zijn vijfentwintig verdachten gehoord. Zeventien verdachten hebben straffen opgelegd gekregen variërend van taakstraffen (tot 80 uur), geldboetes, het betalen van een schadevergoeding en bijzondere voorwaarden. Daarbij moet gedacht worden aan passende dagbesteding en meewerken aan schuldhulpverlening. Acht verdachten die afgelopen zondag zijn verhoord horen de beslissing van de officier van justitie binnenkort.

Meer acties gepland

De eenheid Rotterdam staat landelijk gezien aan de top 3 met meeste geldezels. Deze verdachten zijn in beeld gekomen door een analyse van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO). Daar komen sinds corona meer en meer aangiften binnen van mensen die slachtoffer zijn geworden van internetoplichting. Het gaat om zeker 400 verdachten voornamelijk (jong)volwassenen in de leeftijd van 20-30 jaar waarvan een grote concentratie woont in Rotterdam-Zuid.

Geldezels worden ook vaak ingezet bij andere vormen van criminaliteit via een computer bijvoorbeeld Vriend in Noodfraude. Uit onderzoek van Politie Oost Nederland blijkt dat er sinds september voor Vriend in Noodfraude in heel Nederlander zeker 100 aangiften per dag binnen kwamen.
Afgelopen weekend is in navolging van de actiedagen van 3 en 17 februari 2021. De aankomende tijd worden er meer actiedagen gehouden.

Met de aanpak wordt het proces van gedigitaliseerde cybercrime verstoord en de kans vergroot om uit te komen bij de hoofddaders achter deze cybercrimedelicten.

Bron: Politie