Regionaal

Rijkswaterstaat gaat viaduct in A16 ondersteunen

Rijkswaterstaat plaatst op korte termijn een constructie om een viaduct in de A16 vlakbij het Terbregseplein te ondersteunen. Dit is nodig voor de veiligheid van het verkeer op en onder het viaduct. Om de constructie te bouwen wordt de Hoofdweg in Rotterdam (S109) onder het viaduct gedeeltelijk in beide richtingen enige tijd afgesloten. De veiligheid van weggebruikers staat voorop. Het viaduct staat ingepland voor renovatie in 2024. Om de belasting te verminderen is sinds 2021 zwaar transport al niet meer over het viaduct geleid en wordt het viaduct extra in de gaten gehouden. Recent is gebleken dat de constructie van het viaduct in de A16 niet langer voldoet. Om het viaduct veilig te kunnen blijven gebruiken tot aan de renovatie, komt daar nu de ondersteuning bij. 

Tijdelijke afsluiting Hoofdweg van 16 tot en met 23 mei

Om de constructie te bouwen wordt De Hoofdweg (s109) in Rotterdam onder het viaduct van maandag 16 mei 03.00 uur tot maandag 23 mei 23.59 uur afgesloten voor alle verkeer (voetgangers, fietsers en auto’s). Het verkeer wordt omgeleid. 

Omleidingsroutes

• Autoverkeer vanaf de Boszoom richting Prins Alexander en vice versa wordt omgeleid via de Prinsenlaan en de Koningslaan.

• Fietsers volgen de route via het Lagelandsepad, de Blondeelstraat en de Koningslaan en vice versa.

• De A16, afrit 27 richting Prins Alexander is open, verkeer volgt onderaan de afrit de omleidingsroute.

• De toerit naar de A16 richting Dordrecht blijft toegankelijk.

De omleidingsroutes worden met gele borden en tekstkarren aangegeven.


Extra reistijd

Verkeer moet rekening houden met een extra reistijd van 15-30 minuten. Met de hulpdiensten zijn afspraken gemaakt over de routering tijdens de werkzaamheden. Nadat de ondersteuning is aangebracht gaat het aantal rijstroken op de Hoofdweg (s109), die onder het viaduct loopt, in beide richtingen van twee naar één.

Renovatie viaduct

Het viaduct over de Hoofdweg (s109) in Rotterdam is gebouwd in 1966 en staat ingepland voor renovatie in 2024. Bij de voorbereiding van deze renovatie is de noodzaak voor ondersteuning op korte termijn naar voren gekomen. Op dit moment wordt bekeken of de renovatie van het viaduct naar voren kan worden gehaald.

Forse opgave

Rijkswaterstaat werkt de komende jaren aan vervanging en renovatie van de bestaande infrastructuur. Veel bruggen, tunnels, sluizen en viaducten stammen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Ook zijn ze door de jaren heen intensief belast door steeds meer en steeds zwaarder verkeer. Dit vergroot de kans op verstoringen en daarom worden ze nu vernieuwd.