Rottemerentunnel: onderwaterpuzzel van beton en staal

Een belangrijke schakel van de A16 Rotterdam is de Rottemerentunnel in het Lage Bergse Bos en onder de Rotte door. De bouwmethode van deze ruim twee kilometer lange tunnel is in verschillende opzichten bijzonder.

‘De Rottemerentunnel wordt gebouwd met een open bouwput-methode’, vertelt Arie Loef, projectmanager van de tunnel namens bouwcombinatie De Groene Boog. ‘Simpel gezegd: we graven een gat van zo’n vijf meter diep en ruim twee kilometer lang. Om de grond aan de zijkanten tegen te houden brengen we eerst damwanden aan, zo’n vijftien meter diep.’

Reuzenpotloden

Nog voordat de slappe ondergrond wordt weggehaald gaan er liefst 7.700 betonnen funderingspalen de bodem in. Arie: ‘Per paal draaien we eerst een holle, stalen buis met een boorpunt aan de onderkant de grond in tot diep in de stevige zandlaag. In de buis laten we vervolgens een betonnen paal zakken waarna we de buis weer eruit draaien. Wat overblijft zijn betonnen palen op stalen punten, een soort reuzenpotloden. Het voordeel van deze methode is dat het veel minder geluid en trillingen veroorzaakt dan heien.’

Op de tast

Als alle grond eenmaal is verwijderd ligt er één langgerekt zwembad. ‘Op de bodem van deze badkuip brengen we een laag grind aan’, vertelt Arie verder. ‘Daarop komen allemaal vierkante betonnen palen te liggen, in totaal vijftig kilometer lang. Als daarna ook de stalen wapening is aangebracht gaan we betonstorten.’ Al deze werkzaamheden vinden onder water plaats, een uitdagende klus. ‘Gelukkig krijgen we hulp van duikers, die gespecialiseerd zijn in werken op de tast. Vooraf hebben we al flink getest, zodat de puzzel straks ook goed past.’

Van twee kanten

Het water boven de betonnen vloer kan nu in etappes worden weggepompt. Hiervoor zijn ongeveer iedere honderd meter dwarswanden geplaatst. Arie: ‘Vervolgens bouwen we het geraamte van de tunnel – de middenwanden, de zijkanten en het dak – verder af, met 25 meter per week. Op die manier werken we van twee kanten naar elkaar toe.’ Als de ruwbouw af is kan de tunnel verder worden ingericht. “In de tussentijd brengen we weer grond aan en planten we nieuwe bomen terug. Zo zie je straks niets meer van de tunnel zelf.’

Meer informatie op www.a16rotterdam.nl.