Hybride leren. Dat is wat PIT kinderopvang & onderwijs en het Da Vinci College de toekomstige professionals in de kinderopvang en het basisonderwijs bieden. Deze innovatieve manier van opleiden gebeurt in een leeromgeving op de integrale kindcentra van PIT oftewel het ikc-lab. Alle betrokkenen zijn enthousiast.
Hybride leren is het verbinden van flexibele, opbrengstgerichte leerroutes en praktijksituaties. “We hebben dit jaar 18 Da Vinci-studenten. Zij worden opgeleid tot onderwijsassistent, gespecialiseerd pedagogisch medewerker of pedagogisch medewerker in een van onze drie ikc-labs: De Twijn in Alblasserdam en De Meander en De Tweestroom in Hendrik-Ido-Ambacht,” aldus Marjan Kwaak, HR-functionaris bij PIT. “Ook hebben we drie studenten van Hogeschool InHolland Pabo Dordrecht. Deze leerkrachten in opleiding doen in samenwerking met de mbo-studenten onderzoek.”
Mooi vak
Wat vinden de Da Vinci-studenten van het ikc-lab? Sam: “Het is zo’n mooi vak om met kinderen te werken en hen dingen bij te brengen waar ze hun hele leven baat bij hebben. Wij worden behandeld als lid van het kindcentrumteam, mogen overal bij zijn en over alles meepraten. De mensen van PIT zijn erg betrokken bij ons leerproces, houden rekening met onze ambities en leren ook van ons. We zijn echt samen bezig met het ontwikkelrecht. Voor de kinderen, voor ons en voor de PIT’ers.” Volgens Bryan moeten studenten voor een ikc-lab ondernemend zijn, zelfstandig kunnen werken en zelf verantwoordelijkheid nemen. “Ook moeten ze openstaan voor feedback, want we zijn samen aan het puzzelen en pionieren. Zo leuk!” Lars: “Ik raad het iedereen aan. Je ziet op de groep meteen terug wat je hebt geleerd en ervaart het resultaat van je eigen handelen. We hebben direct praktijkvoorbeelden bij een thema en zijn steeds met de kinderen bezig. Die zijn enthousiast, net als hun ouders die het fijn vinden dat er extra begeleiding is op de groepen.”
Eigen leerproces
De Da Vinci-studenten zijn vier dagen per week op hun kindcentrum. Ze werken twee dagen op de groepen en helpen de pedagogisch medewerkers en leerkrachten. Die ervaren daardoor minder werkdruk, terwijl de studenten bezig zijn met hun eigen leerproces in de vorm van opdrachten van Da Vinci, projecten van PIT en het toepassen van de geleerde theorie in de praktijk. Een dagdeel krijgen ze les van een docent van Da Vinci, een dagdeel is voor zelfstudie. Op vrijdag hebben ze als PIT-klas les in de basisvakken op het Da Vinci College.