Regionaal

Twee ton voor innovatie in Ridderkerk, Barendrecht en Albrandswaard

Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) heeft op 2 juli 2020 negen zogenaamde ‘MKB-deals’ officieel ondertekend, samen met de verantwoordelijke bestuurders. Het programma BAR Innovatie High Five was daar één van.

De MKB-deals ondersteunen het brede midden- en kleinbedrijf om ook in de toekomst succesvol te blijven ondernemen. Wethouder Economische Zaken van Barendrecht, Arnoud Proos, zette namens Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk zijn handtekening. In totaal investeren de drie gemeenten en het ministerie met de MKB-deal € 200.000 volledig in innovatie.

Innovatie High Five

Het programma Innovatie High Five verbindt ondernemersvragen aan bestaande en nieuwe lokale, regionale en landelijke initiatieven. Dat gebeurt vooral door kennis delen en slimmer samenwerken. Elkaar ontmoeten is daarbij erg belangrijk. Innovatie ontstaat namelijk vaak door ‘het organiseren van toeval’. Ondernemers komen elkaar tegen en de een blijkt net hét antwoord te hebben op de vraag van de ander.

Innovation Board

Spil in het programma is de BAR Innovation Board. Deze board werd in 2019 opgericht en bestaat uit mkb-ondernemers, de gemeenten en diverse onderwijsinstellingen. Bij BAR-Innovatie High Five staan ondernemers aan het stuur; zij brengen hun vragen in en opperen initiatieven. De Innovation Board gaat vervolgens ‘schakelen en makelen’ en kan bijvoorbeeld projecten financieel ondersteunen. Er komt bovendien een digitaal platform waardoor ondernemers elkaar nog beter kunnen vinden.

MKB-deals

De investering van EZK komt voort uit het MKB-Actieplan dat staatssecretaris Keijzer in 2018 presenteerde. De negen MKB-projecten die vandaag officieel van start zijn gegaan, vormen samen de eerste ronde MKB-deals. Met deze eerste ronde is zo’n drie miljoen euro gemoeid. Meer informatie over alle MKB-deals uit de eerste ronde is online te vinden in een digitaal magazine.
De totale pot van het ministerie bedraagt ruim zeven miljoen euro. Vanaf volgende week kunnen provincies en gemeenten zich ook inschrijven voor de tweede ronde. In het najaar van 2020 gaat die volgende reeks MKB-deals van start.

Foto: Gemeente Ridderkerk