Regionaal

Werkzaamheden aan Haringvlietbrug (A29)

In het weekend van 26 tot en met 29 augustus 2022 is de Haringvlietbrug vanwege werkzaamheden volledig afgesloten in beide richtingen.

Rijkswaterstaat past de weginrichting op de brug aan. De betonnen barriers worden vervangen door stalen exemplaren en worden meer naar het midden geplaatst. Daarvoor waren er in juli al voorbereidingen. Ook wordt het rijdek geasfalteerd. De breedte van de rijstroken verandert niet; ze blijven versmald.

Vanaf 26 augustus 22.00 uur tot 29 augustus 5.00 uur is de brug volledig afgesloten. In dit weekend is de Kiltunnel in beide richtingen tolvrij. De omleidingsroutes worden aangegeven op gele borden langs de weg. De brug is tijdens de werkzaamheden ook gestremd voor de hoge scheepvaart.

Omleidingsroutes

  • Verkeer vanuit Rotterdam richting Bergen op Zoom wordt omgeleid via de snelwegen A15, A16, A17 of A59.
  • Verkeer vanuit Rotterdam richting Zierikzee wordt omgeleid via de A15 en de autoweg N57.
  • Verkeer vanuit Bergen op Zoom-Rotterdam wordt omgeleid via de A59/A17, A16, A15.
  • Verkeer vanuit Zierikzee-Rotterdam wordt omgeleid via de N57, A15.

Waarom deze werkzaamheden?

Sinds 23 augustus 2021 geldt op de Haringvlietbrug een verlaagde maximumsnelheid van 50 km/u. Deze is ingesteld omdat de klemmen waarmee het wegdek vastzit aan de klep lostrillen door het verkeer. Met deze maatregel wordt de brug minder belast en kan de brug naar verwachting veilig gebruikt worden tot aan de geplande werkzaamheden aan de klep in 2023.

Om weggebruikers te attenderen op deze lagere maximum snelheid is de weginrichting op de brug aangepast en zijn de rijstroken versmald door middel van betonnen barriers.

De betonnen barriers zijn destijds op de randen van de brug geplaatst om in de middenberm ruimte te maken voor handhaving door de politie. Handhaving gebeurt inmiddels met camera’s waardoor er meer ruimte is vrijgekomen in de middenberm. Door het gewicht van de barriers en de positie op de rand van de brug wordt de constructie van de brug te zwaar belast. Dit volgt uit recente berekeningen.

Om de brug de komende jaren veilig te kunnen blijven gebruiken vervangen daarom de betonnen barriers door lichtere stalen barriers en verschuift deze meer naar het midden van de brug. Aan de breedte van de rijstroken verandert niets.

Informatie en nieuws vindt u op rijkswaterstaat.nl/maatregelen-haringvlietbrug.