Ridderkerk en de Kerken

Wie op zondagmorgen tussen 09.00 en 11.00 uur afstemt op onze Radio zender komt terecht bij het programma Ridderkerk en de Kerken. Vanuit één van de aangesloten kerkgebouwen, in de diverse Ridderkerkse wijken, wordt een directe uitzending verzorgd voor de radio.

Gemiddeld komt het er op neer, dat elk kerkgebouw ieder kwartaal een uitzending mag verzorgen. De kerkdiensten beginnen altijd om 09.30 uur, en na afloop tot 11.00 uur wordt er Koor en instrumentale muziek uitgezonden vanuit de studio. Tijdens de dienst is er een directe verbinding met het kerkgebouw, waarvan de dienst wordt uitgezonden.

Rooster eerste half jaar 2022

In de beginperiode werden de kerkdiensten altijd met bandopnames verzorgd, die in de voorafgaande week waren opgenomen. Voor speciale diensten werd er wel een steunzender gebruikt. Het is nu natuurlijk erg luxe, om een kerkdienst direct te kunnen volgen.

Van deze gelegenheid werd door de kerken dankbaar gebruik gemaakt toen er zendtijd tijdens kerkdiensten op de zondagmorgen beschikbaar kwam. Velen weten nog, dat vroeger de bandopname in de week ingekort moest worden om binnen de tijd te passen. Dat kostte natuurlijk een avondje extra, afgezien van het vele werk, want de inhoud moest dezelfde zijn. Bovendien is het gevoel, dat men direct verbonden is, veel beter. Ook reageren luisteraars naar de studio of de plaatselijke kerk. Dat is goed, want iedere reactie is het melden waard’’, vindt het team medewerkers.

Sommige luisteraars willen de dienst nogmaals horen, of aan anderen doorgeven. Er kan een bandopname worden besteld. Uit onderzoek is gebleken, dat er vele luisteraars regelmatig luisteren.

Er wordt ook geluisterd door hen die om verschillende redenen tijdelijk geen kerkdienst kunnen of willen bezoeken en voor hen zijn deze uitzendingen en uitkomst.

“Wij hopen dit werk nog lang te mogen doen’’, aldus de programmamakers.

Techniek: Peter Gouweloos, René Lodder, Aad Hoogendijk en Marijn v.d. Kruijt.

Presentatie: Arja van Dijk, Helma Hoogendijk, Ella Visser, Jacoline Molendijk en Emmy Mulder.