SensatieGeneratie

In het programma SensatieGeneratie wordt met zeer grote regelmaat aandacht geschonken aan de verrichtingen en prestaties van lokale artiesten en beginnende bands. “Als beginnende band is het al jaren hartstikke moeilijk om aan de bak te komen. Er zijn nog maar weinig locaties waar je kan optreden en jezelf kan promoten. Wij laten juist die beginnende bands en acts horen die dat niet kunnen”, vertelt presentator Arjan ’t Jong. Sinds december van 1999 is er zelfs maandelijks een verkiezing van demo van de maand.

Lokale bands en artiesten uit de regio kunnen hun zelfgemaakte democassette of cd insturen om mee te dingen naar de demo van de maand, waarna de artiest of band wordt uitgenodigd in de studio om de gemaakte demo te komen toelichten. In de eerste uitzending was het de Ridderkerks/Rotterdamse formatie Hard Road. Hierna volgden Chronic Noise, Lost Serenity, Ernst van Ee, Sinical Glance, Jeff & Co., Avyeron, Coogars, Uppercut, Ox-Eye Daisy, Rumbone, Tjolk, The Bright, Incense, Detonation, Son of None, Lunar, Blyssic, Montany en Various Minds. Door de jaren heen zijn daar heel veel acts bijgekomen, denk aan de Ridderkerkse bands: Little Miss Dynamite, Glashard, Rosslyn, The New Shining, Emmy Eve, Belly Button en EDS Producties.

Het programma SensatieGeneratie is 1 van de oudste programma’s van Radio Ridderkerk. Ooit gestart door Werner Schlosser en Claudia Vaessen, waarna al vrij snel ook Pierre Papa en Arjan ’t Jong deel gingen uitmaken van het team. Na een paar jaar bleef alleen Arjan ’t Jong over, maar kreeg hij vanaf 1999 gezelschap van Hans Haak. Vanwege de connecties van ‘drummer’ Hans Haak leverde dit zeer veel boeiend interviews op met onder andere Ian Gillan (Genesis), Arjen Anthony Lucassen en de Amerikaanse toetsenist Erik Norlander en zanger/liedjesschrijver Kevin Chalfant. Na zijn verhuizing naar Aruba haakte Hans Haak letter af.

Arjan ’t Jong bleef zodoende als presentator van de SensatieGeneratie over en geeft nog altijd lokale en regionale talenten de kans om hun muziek te promoten op de lokale radio.

De SensatieGeneratie wordt wekelijks uitgezonden op de zaterdagavond tussen 20.00 en 21.00 uur. Het programma wordt herhaald op de woensdagavond tussen 18.00 en 19.00 uur.