Jac van Dam

Ridderkerk door de ogen van Jac van Dam: Dillenburgplein (deel 35)

Het Dillenburgplein is het winkelcentrum van de wijk Slikkerveer. In feite bestaat het uit niet meer dan twee tegenover elkaar liggende winkelblokken (met daarboven nog appartementen) en een enkele kiosk, maar je kunt er alles wat je zoal nodig hebt aan levensmiddelen wel krijgen. Daarnaast kun je er nog terecht voor een hapje Chinees, een patatje of een biertje. Of een geknipt hoofd.

Het Dillenburgplein is aangelegd rond 1960 en dat is goed te zien aan de no-nonsense wederopbouw stijl. Maar inmiddels is er ook al weer één en ander veranderd. Zo heeft de oude Gereformeerde kerk die hier links achter de bomen stond plaats gemaakt voor een flink appartementencomplex. De nieuwe kerk is nu een ruimte binnen dat complex, best apart. Als ik het goed begrijp liggen er plannen klaar voor een herinrichting van het Dillenburgplein. Op zich is dat geen slecht idee want het plein is wel wat rommelig. Maar ik hoop dat al die mooie bomen gewoon blijven staan…

Dit is de vijfendertigste tekening in de serie ‘Ridderkerk door de ogen van Jac van Dam’. Voor dit project gaat de Ridderkerkse tekenaar Jac van Dam op ontdekkingstocht door zijn eigen woonplaats om de vertrouwde straten, pleinen en gebouwen met nieuwe ogen te zien en vast te leggen in kleurrijke pentekeningen. Elke twee weken wordt op deze plek een nieuwe tekening getoond.

Meer werk van Jac van Dam is te zien op zijn website: www.jacvandam.nl
of op Instagram: www.instagram.com/jac_tekent/

Foto: Roelie ’t Jong