Jac van Dam

Ridderkerk door de ogen van Jac van Dam: Kerksingel 2 (deel 26)

In de zesentwintigste tekening van dit project kom ik eindelijk tot de kern met deze voorstelling van de Singelkerk. De huizen, in een kring rond de kerk geschaard, roepen een sfeer van knusse beslotenheid op terwijl net buiten de Kerksingel de winkels en appartementencomplexen steeds verder zijn opgerukt. Maar hier op de Kerksingel rondwandelen voelt altijd weer als een kleine reis terug in de tijd, naar het ontstaan van ons dorp, toen nog “Riede” genoemd. Maar ook naar de tijd van mijn jeugd die ik, opgegroeid in één van deze voormalige vlasboerderijen, hier doorbracht. Met een kerk uit de vijftiende eeuw en nog een aantal bijzondere gebouwen vormt de Kerksingel één groot cultuurhistorisch monument. Ridderkerk is geen spectaculair schilderachtig dorp heb ik eerder opgemerkt, maar onze dorpskern mag er zijn en is misschien wel één van de mooiere dorpskernen van ons land. Of ben ik hierin misschien een beetje bevooroordeeld…?

Dit is de zesentwintigste tekening in de serie ‘Ridderkerk door de ogen van Jac van Dam’. Voor dit project gaat de Ridderkerkse tekenaar Jac van Dam op ontdekkingstocht door zijn eigen woonplaats om de vertrouwde straten, pleinen en gebouwen met nieuwe ogen te zien en vast te leggen in kleurrijke pentekeningen. Elke twee weken wordt op deze plek een nieuwe tekening getoond.

Meer werk van Jac van Dam is te zien op zijn website: www.jacvandam.nl
of op Instagram: www.instagram.com/jac_tekent/

Foto: Roelie ’t Jong