Jac van Dam

Ridderkerk door de ogen van Jac van Dam: Kerksingel (deel 19)

Opgegroeid in één van de schilderachtige huizen aan de andere zijde van de Kerksingel is dit plekje voor deze tekenaar vertrouwd terrein. Deze – ietwat saaie kant – van de singel bestaat voornamelijk uit de achterzijden van de winkels en horecagelegenheden aan de St.Jorisstraat. Maar de eyecatcher is hier de voormalige pastorie van de Hervormde Kerk, een waar herenhuis gebouwd in de tweede helft van de negentiende eeuw.

Daarnaast is nog net de Oudheidkamer zichtbaar. Ooit was dit de Openbare lagere school (Singelschool) met daarnaast de woning van de hoofdonderwijzer. Het geheel roept bij mij het beeld op van een tijd waarin de status van de dominee en de hoofdmeester afleesbaar was uit hun woning. En gezien de beduidend grotere omvang van de pastorie werd er tegen de dominee kennelijk net wat meer opgekeken dan tegen de hoofdonderwijzer…

Dit is de negentiende tekening in de serie ‘Ridderkerk door de ogen van Jac van Dam’. Voor dit project gaat de Ridderkerkse tekenaar Jac van Dam op ontdekkingstocht door zijn eigen woonplaats om de vertrouwde straten, pleinen en gebouwen met nieuwe ogen te zien en vast te leggen in kleurrijke pentekeningen. Elke twee weken wordt op deze plek een nieuwe tekening getoond.

Meer werk van Jac van Dam is te zien op zijn website: www.jacvandam.nl
of op Instagram: www.instagram.com/jac_tekent/

Foto: Roelie ’t Jong