Jac van Dam

Ridderkerk door de ogen van Jac van Dam: Kievitsweg (deel 11)

Steeds meer mensen hangen met Koningsdag en 4/5 mei de driekleur uit heb ik gehoord. Omdat het in deze tijd één van de weinige manieren is om te vieren (en herdenken) is de theorie. Al die vlaggen geven dan toch nog een gevoel van saamhorigheid. Maar op de Kievitsweg is vlaggen zeker geen nieuwtje. Volgens mij is er hier altijd al sprake geweest van een hoge ‘vlagdichtheid’.

Als ik op Koningsdag een beetje door Ridderkerk rondfiets zie ik verder nergens zoveel vlaggen bij elkaar als hier. Het is een feestelijk gezicht en een tekening waard. De Kievitsweg is overigens één van de oudste straten van Ridderkerk, aanvankelijk één van de lange scheidingswegen door – toen nog – poldergebied. De gedachte dat onze voorouders hier van drassig land bewoonbaar gebied hebben gemaakt stemt me stiekemweg toch wel een beetje trots…

Dit is de elfde tekening in de serie ‘Ridderkerk door de ogen van Jac van Dam’. Voor dit project gaat de Ridderkerkse tekenaar Jac van Dam op ontdekkingstocht door zijn eigen woonplaats om de vertrouwde straten, pleinen en gebouwen met nieuwe ogen te zien en vast te leggen in kleurrijke pentekeningen. Elke twee weken wordt op deze plek een nieuwe tekening getoond.

Meer werk van Jac van Dam is te zien op zijn website: www.jacvandam.nl
of op Instagram: www.instagram.com/jac_tekent/