Jac van Dam

Ridderkerk door de ogen van Jac van Dam: Lagendijk (deel 20)

De Lagendijk is een lange straat zoals bekend, die helemaal tot aan de Rijksstraatweg in Rijsoord doorloopt. Er zijn vast meer leuke hoekjes op de Lagendijk om te tekenen maar hier vlakbij het centrum vind ik al een voorstelling die me bevalt. Op deze oude polderdijk bevind je je op een oude scheidslijn van twee polders, namelijk Oud en Nieuw Reijerwaard (toch grappig om te weten). Precies op dit stukje Lagendijk is (links) nog wat van dat oude polderlandschap herkenbaar. Het voelt bijna landelijk zelfs, met die monumentale boerderijen die je via de bruggetjes kunt bereiken.

Het beeld rechts is dan weer heel anders met woningen die dichter op elkaar staan en ook nog een paar rijtjeshuizen. Iets meer verderop staat – opvallend wit – ’t Oude Huys, een pand uit 1798, bekend vanwege de wijnhandel die er ooit in zat. Een stukje Ridderkerk waar de geschiedenis nog zichtbaar is dus, tegen het decor van de moderne winkelpanden van het centrum…

Dit is de twintigste tekening in de serie ‘Ridderkerk door de ogen van Jac van Dam’. Voor dit project gaat de Ridderkerkse tekenaar Jac van Dam op ontdekkingstocht door zijn eigen woonplaats om de vertrouwde straten, pleinen en gebouwen met nieuwe ogen te zien en vast te leggen in kleurrijke pentekeningen. Elke twee weken wordt op deze plek een nieuwe tekening getoond.

Meer werk van Jac van Dam is te zien op zijn website: www.jacvandam.nl
of op Instagram: www.instagram.com/jac_tekent/

Foto: Roelie ’t Jong