Jac van Dam

Ridderkerk door de ogen van Jac van Dam: Rembrandtsingel (deel 12)

Vanaf de Frans Halsstraat heb je een leuk zicht op de Rembrandtsingel (of moet ik schrijven ‘Blaak”?, ik kom daar zo op terug) met daarachter de skyline van het gemeentehuis en het Koningsplein. Vanachter de bomen piept nog even de carilliontoren tevoorschijn. Het hier zichtbare deel van het gemeentehuis is nog een overgebleven stuk van het oudere, in 1980 geopende gemeentehuis. De rest heeft inmiddels plaats gemaakt voor het huidige gebouw.

Ja, er is veel veranderd hier, onlangs nog zijn hier rechts aan de Rembrandtweg een paar gloednieuwe flats verschenen. Wat nog is zoals het was is dit stukje water, de Blaak. Van oorsprong deel van een lange kreek met een indrukwekkende geschiedenis die terug gaat tot voor de inpoldering van dit hele gebied, moet je nagaan… Waar nu het Koningsplein ligt liep het water oorspronkelijk door. Het nieuwe kunstwerk ‘Desire Lines’ houdt de herinnering aan dit feit levend. Best een mooi idee als ik er zo over nadenk…

Dit is de twaalfde tekening in de serie ‘Ridderkerk door de ogen van Jac van Dam’. Voor dit project gaat de Ridderkerkse tekenaar Jac van Dam op ontdekkingstocht door zijn eigen woonplaats om de vertrouwde straten, pleinen en gebouwen met nieuwe ogen te zien en vast te leggen in kleurrijke pentekeningen. Elke twee weken wordt op deze plek een nieuwe tekening getoond.

Meer werk van Jac van Dam is te zien op zijn website: www.jacvandam.nl
of op Instagram: www.instagram.com/jac_tekent/

Foto: Roelie ’t Jong