Blijf fit met Ridderkerk in beweging

Maatregelen rondom het coronavirus kunnen het uitdagend maken om gezond te blijven eten en voldoende te blijven bewegen. Nu je thuiswerkt kan je dagritme anders zijn, wat van invloed kan zijn op je eetpatroon. En mogelijk beweeg je minder dan dat je naar werk gaat. Zo mis je bijvoorbeeld de fietstocht naar werk of het stuk lopen van station naar kantoor. Daarnaast zijn de sport- en fitnessclubs dicht.

Beweging tijdens je werkdag

Bouw zoveel mogelijk vaste beweegmomenten op een dag in en zet deze ook in je (werk)agenda. Sta bijvoorbeeld op dezelfde tijd op en wandel een rondje door de buurt nu je geen reistijd naar werk hebt. Je kunt ook een vaste wandeling inplannen na de lunch. Houd daarbij natuurlijk wel 1,5 meter afstand tot andere mensen en mijd drukke plekken. Of ga een rondje fietsen aan het eind van de werkdag. Dit is meteen een goede reden om op de gebruikelijke tijd je laptop dicht te klappen.

Sta ook regelmatig op van je werkplek gedurende de werkdag. Doe hierbij eventueel wat rek- en strekoefeningen of loop een paar keer de trap op en af om weer fit aan de slag te gaan.

Ridderkerk in beweging

Op het YouTube-kanaal van  RTV-Ridderkerk over sport vind je inspiratie voor oefeningen. Een serie waarin presentatrice Sylvana Luijken de kijker de hand reikt om op een eenvoudige manier in beweging te komen en daardoor fitter en gezonder te worden. In elke aflevering van de serie wordt een oefening voorgedaan die makkelijk in de eigen omgeving nagedaan kan worden.

aflevering 1: Squat
aflevering 2: De dip
aflevering 3: De Bridge
aflevering 4: De Lunge
aflevering 5: Planking
aflevering 6: Squat kick
aflevering 7: Push ups
aflevering 8: Sprint
aflevering 9: trap oefening
aflevering 10: de Sumo
aflevering 11: Arm oefening
aflevering 12: de Jump oefening

Houd voldoende afstand

Als je buiten gaat wandelen of sporten is het belangrijk om voldoende afstand tot elkaar te houden, namelijk 1,5 meter. Blijf thuis bij klachten van verkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts.