Buiten sporten: ‘Blij dat het weer kan.’

Na kinderen en jongeren mogen ook volwassenen, op gepaste afstand, sinds een paar weken weer (samen) buiten sporten. Sportaanbieders in Ridderkerk gaan weer voorzichtig aan de slag, binnen de regels van het RIVM.

“We boffen wel met het mooie weer”, zegt Bianca Klapwijk van turnvereniging OKK, die in heel Ridderkerk turn- en gymnastieklessen geeft aan kinderen en volwassenen. Zij geven de trainingen sinds maandag 25 mei op Ridderkerkse schoolpleinen, met beperkt materiaal. Daarbij kon de club, in overleg met de schooldirecteuren, de normale trainingstijden meestal handhaven. De lessen stoppen een kwartier eerder om veilig te kunnen wisselen en materiaal schoon te maken.

Sporten in een tent

Ook O2 Fitness rekent hiervoor 15 minuten. De sportschool biedt een aantal lessen in de buitenlucht aan, maar bedient ook de krachtsporters. Zij kunnen een van de 9 plekken reserveren in de open tent vóór de sportschool waarin een beperkt deel van het materiaal staat. Mandy Hendriques ziet dat daar veel vraag naar is: “We hebben er zelfs nieuwe leden door gekregen.”

Meteen weer aan de slag

Martijn Klootwijk van korfbalvereniging KCR is trots op de mensen die zorgden dat de club meteen protocollen had klaarliggen en dat trainers er ook klaar voor waren. Net als voor corona trainen de teams twee keer per week, met aangepaste tijden. De club maakte ook afspraken met ouders over onder andere het halen en brengen. “We bouwen normaal samen het materiaal op, maar nu doet één trainer dat. De teamleden wassen eerst hun handen en verzamelen dan op één plek met één trainer. Het afbouwen gaat op dezelfde manier. Wisselen gaat via looproutes en kleuren.” Ook zijn iedere avond een of twee vrijwilligers aanwezig voor vragen.

Weer gezellig samen

Martijn ziet dat de leden blij zijn dat ze weer met elkaar kunnen trainen: “De opkomst is hoog en we zien veel blije gezichten. Ik vind het leuk om de eerste stappen naar een weer bruisend clubleven te zien.”

Bij de andere sportaanbieders heerst hetzelfde gevoel. Bij de turners van OKK, en hun trainers, blijkt het enthousiasme bijvoorbeeld uit de video’s die Bianca krijgt van de leiding. In haar eigen damesgroep, die ze al 20 jaar traint, hebben de leden eerst weer even op veilige afstand bijgepraat. “Ook dat hoort erbij. Turnen voelt als familie: de meesten kennen elkaar al heel lang.” O2 Fitness begon klein met groepen van maximaal 10 personen, maar breidde het aanbod al snel uit. Vooral spinning en yoga zijn populair: “De lessen zijn steeds vol.” Ze vermoedt dat het sociale aspect ook hier een rol speelt: in een groep met trainer lijken veel leden toch gemotiveerder te blijven dan bij een thuisworkout. “Mensen willen heel graag weer. Dat merk je. Buiten kan dat ook veilig.”

Foto: Gemeente Ridderkerk