Clinic softbaljeugd bij The Cup

Op vrijdag 13 januari 2023 start alweer de 21e editie van The Cup the Netherlands, het grootste indoor softbaltoernooi van de wereld, dat wordt gehouden in Schiedam.

De Margriet- en Groenoordhal zijn dan weer het toneel voor een internationaal indoor softbaltoernooi. Hieraan nemen zestien teams uit de USA, Tsjechië, Groot Brittannië, Zweden en Nederland deel. Nederland wordt vertegenwoordigd door vier teams uit de Hoofdklasse en 3 teams uit de 1e klasse. De regio Zuid-Holland is vertegenwoordigd door een drietal verenigingen:  Euro Stars uit Capelle a/d IJssel en Neptunus uit Rotterdam.

Bij de overige deelnemers is Joudrs Praha uit Tsjechië een oude bekende. Dit team doet al heel wat jaren mee aan The Cup. Ook zal Tsjechië dit jaar met hun nationale team Onder 18 jaar meedoen. Voor het 3e jaar is er een team uit Groot Brittannië, nieuw dit jaar is dat het nationale team Onder 23 jaar uit Zweden deelneemt. En zoals ieder jaar zijn er zes teams uit Amerika aanwezig. Met indrukwekkende namen als Destroyers, Avengers, Spirit, Pride, Chaos en Impact zullen de teams met speelsters van voornamelijk Highschools zich van hun beste kant laten zien.

Chief umpire Gerrit Jan van der Hoeven (NL) draagt er zorg voor dat de wedstrijden zijn voorzien van scheidsrechters. Met Amerikaanse, Belgische, Britse en Nederlandse scheidsrechters is ook dit een internationaal gezelschap. Kortom, het belooft weer een afwisselend en spannend toernooi te worden waarvoor de toegang zoals altijd gratis is. Het toernooi wordt gehouden op vrijdag 13 januari tussen 19.00 en 22.30 uur, met de officiële opening om 20.00 uur, op zaterdag 14 januari tussen 09.00 en 18.00 uur en op zondag 15 januari van 09.00 tot 16.00 uur. Het toernooi wordt door minimaal 10.000 kijkers op de 3 video livestreams via het internet gevolgd.

Clinic voor de Jeugd

Een andere succesvolle activiteit die jaarlijks rondom The Cup wordt georganiseerd is een clinic voor de jeugd die plaats vindt in de Margriethal onder begeleiding van de speelsters en coaches van Amerikaanse Cup Teams. Op deze ontzettend leuke en leerzame clinic krijgen jonge softbalsters tips en trics in circuitvorm, bijvoorbeeld: slaan, stoten, backhand en forehand fielding, honklopen en sliden, duiken en hoge ballen. De clinic wordt al gegeven op donderdag 12 januari 2023 vanaf 19.00 uur en is speciaal voor meisjes van 10 tot 16 jaar. Zorg dat je erbij bent!

Ridderkerks tintje aan het toernooi

Het grote internationale toernooi heeft een groot Ridderkerks tintje, want voorzitter van het toernooi Marielle Vleugels komt oorspronkelijk uit Ridderkerk en startte op 9-jarige leeftijd haar softbalcarrière bij de Ridderkerk Rowdies. Inmiddels heeft ze 469 wedstrijden gespeeld in de Nederlandse Hoofdklasse en won ze met het Nederlands team afgelopen jaar nog de Europese titel.