Dames Poseidon ’56 leggen tegenstander het vuur aan de schenen

Het competitieslot bij de dames was op papier een ware thriller. De tegenstander van Poseidon ’56 had nog kansen op het kampioenschap, maar liep twee punten achter op het Leerdamse De Linge/PCG. Terwijl de Rotterdamse ploeg in Ridderkerk acte de présence kwam geven, speelden De Leerdamse titelkandidaten even verderop in Zwijndrecht tegelijkertijd hun wedstrijd. Poseidon ’56 maakte het ZPC Rotterdam extra lastig, maar na een spannende wedstrijd ging de winst van 5-6 toch naar de uitploeg.

Eerder dit seizoen bleek in het Rotterdamse Sportfondsenbad-Noord uit niets dat ZPC Rotterdam veel hoger in de stand bivakkeert dan de Ridderkerkse ploeg. ZPC Rotterdam won toen ternauwernood met 6-5. Afgelopen zaterdag verliep het niet anders. De eerste periode verliep kalm en omdat de twee ploegen elkaar aftastten, vielen er geen doelpunten te noteren. Dat veranderde in de tweede periode. De thuisploeg nam al snel een voorsprong. ZPC Rotterdam wist al snel weer op gelijke hoogte te komen, maar zag Poseidon ’56 vervolgens toch weer uitlopen naar een 3-1 voorsprong. Na nog een Rotterdams doelpunt werd de periode afgesloten met een 3-2 tussenstand.

In de derde periode leek ZPC Rotterdam het lek boven te hebben en werden twee snelle aanvallen omgezet in een voorsprong voor de bezoeksters. Toch kreeg ook de thuisploeg ruimte om de Rotterdamse keepster op de proef te stellen. Het leverde in het derde kwart nog een Ridderkerks doelpunt en een kleine achterstand op.

Heel vroeg in de vierde periode leek de wedstrijd gespeeld. ZPC Rotterdam kwam op een 4-6 voorsprong en leek op dat punt ook beter in de wedstrijd te zitten. Naarmate de periode vorderde knokte Poseidon ’56 zich terug in de wedstrijd. Vanuit een strafworp werd het 5-6 en in de slotfase mag het een wonder heten dat de gelijkmaker niet viel. Maar ondanks de overwinning blijft ZPC Rotterdam ook volgend seizoen uitkomen in de derde klasse. Rivaal De Linge/PCG won bij het Zwijndrechtse De Devel met 1-6 en eist daarmee de promotieplaats en het kampioenschap voor zich op.

Uitslag: Poseidon ’56 Da1 – ZPC Rotterdam Da6 5-6 (0-0; 3-2; 1-3; 1-1).

Doelpunten Poseidon ’56: Sanne Hobé, Tonia Ruybroek (beide 2x) en Danielle Slooter (1x).