Heren Poseidon ’56 hervatten competitie in mineur

Het kalenderjaar 2022 werd door de Ridderkerkse waterpolomannen afgesloten met een reeks klinkende zeges en een hoge notering in de stand. De drie weken winterpauze die daarop volgden bleken funest voor de vorm van het waterpoloteam. Afgelopen zaterdag werd de competitie hervat in Spijkenisse tegen het laag geklasseerde team van De Kempvis en dat leverde Poseidon ’56 een 10-6 nederlaag op.

Hoewel thuis eerder dit seizoen werd gewonnen van de ploeg uit Spijkenisse, ging dat niet gemakkelijk en ook in de terugwedstrijd in het Rivièrabad in Spijkenisse bleek De Kempvis een geduchte tegenstander te zijn. Na twee minuten spelen kwam de thuisploeg op voorsprong. Poseidon ’56 kon nog wel adequaat met de gelijkmaker reageren op deze achterstand, maar in het vervolg van de eerste periode lag het initiatief bij De Kempvis die de Ridderkerkse mannen op een 3-1 achterstand brachten.

Het tij leek in de tweede periode te keren toen De Kempvis verzuimde om uit een strafworp te scoren, maar anderhalve minuut later was het alsnog 4-1. Poseidon ’56 liet zich niet van de wijs brengen en wist de thuisploeg verdedigend in het restant van de periode te weerstaan. In de laatste minuten van dit kwart kwam de uitploeg nog terug tot 4-2.

Na het wisselen van kant leken de ploegen elkaar in evenwicht te houden. Echter een zwak Ridderkerks moment halverwege de derde periode leverde snel drie doelpunten op voor De Kempvis. Het enige doelpunt voor Poseidon ’56 in deze periode kwam aan het einde van de periode als een doekje voor het bloeden.

In het laatste kwart moest Poseidon ’56 de achterstand van vier doelpunten zien goed te maken. Tot tweemaal toe slaagden de bezoekers erin om een puntje van de achterstand weg te snoepen, maar even zo vaak wisten de Spijkenisser heren hun voorsprong in ere te herstellen. In de slotfase waren die rollen omgedraaid. De Kempvis kwam op een 10-5 voorsprong voordat de Ridderkerkse formatie in de slotfase de eindstand op 10-6 wisten te brengen.

Uitslag: De Kempvis H2 – Poseidon ’56 H1 10-6 (3-1; 1-1; 3-1; 3-3).

Doelpunten Poseidon ’56: Jurgen van den Elshout (3x), Wouter Andeweg (2x) en Corné Schilt (1x).