KCR pakt de draad weer op

KCR heeft haar derde competitiewedstrijd van het seizoen weten om te zetten in een overwinning. Het nog puntloze Nova werd in Bilthoven na een degelijke wedstrijd met 15-17 aan de kant gezet.

Voor aanvang van dit duel was het natuurlijk de vraag in hoeverre de ploeg de teleurstelling van de toch onverwachte thuisnederlaag tegen Synergo van een week geleden verwerkt had. Met name in de tweede helft bleek gelukkig dat de Ridderkerkers weer voldoende overtuiging in hun spel wisten te brengen.

KCR startte de wedstrijd met Panagos Iliadis in de basis voor de afwezige Thom Nugteren, terwijl Demi van Herwaarden langs de kant geblesseerd moest toekijken. De openingsfase verliep voor KCR moeizaam. Dit kwam enerzijds doordat het eerste aanvalsvak van de Ridderkerkers aanvankelijk moeizaam tot scoren kwam, anderzijds doordat de dames van de thuisploeg over veel reboundkracht bleken te beschikken. Coach Patrick den Hertog bracht dan ook vrij vroeg in de wedstrijd de lengte van Femke Baak in het team om tegenwicht te bieden aan de dames van Nova. Aangezien deze wissel het beoogde effect opleverde én doordat Sabine Vlasblom met drie treffers het eerste aanvalsvak op de been hield, ging de rust in met een voorsprong voor KCR: 8-10.

Na de rust voerde KCR de druk op de tegenstander op. De thuisploeg moest vervolgens in de verdediging herhaaldelijk aan de noodrem trekken, waartegen de scheidsrechter nogal lankmoedig optrad. Zo werd Mark van der Schelling bij de stand van 12-14 het slachtoffer van een harde bodycheck, waarbij Van der Schelling tot zijn woede en verbijstering zelf de overtreding tegen kreeg. Na een korte wisselbeurt knalde Van der Schelling daarna bij zijn volgende balcontact de 12-15 binnen, op deze manier sportief wraak nemend op zijn tegenstander. Het was vervolgens aanvoerder Remon de Vos (vandaag goed voor zeven treffers) die het verschil opvoerde tot vier doelpunten en zo de wedstrijd in het slot gooide. Twee zondagsschoten leken de thuisploeg weer terug in de wedstrijd te brengen (14-16), maar het was opnieuw Van der Schelling die doeltreffend was voor KCR. Het slotakkoord van Nova was vervolgens alleen nog belangrijk voor de statistieken.

Zaterdag komt KV Apeldoorn op bezoek in het Reyerpark, een ploeg die net als KCR op vier punten staat. Synergo en DVS 69 zijn nog zonder puntverlies.