KCR tussen hoop en vrees

Zaterdag 19 maart 2022 kreeg KCR twee teleurstellingen te verwerken. Nog voordat de eigen wedstrijd in Middelburg tegen Swift moest beginnen werd bekend dat naaste concurrent Vriendenschaar tegen alle verwachtingen in een gelijkspel had afgedwongen tegen koploper Meervogels, een ploeg waartegen KCR vorige week nog kansloos ten onder was gegaan.

Over de wedstrijd van KCR tegen Swift kunnen we kort zijn: voor de vierde maal op rij kwamen de Ridderkerkers er niet echt aan te pas. Na de openingstreffer van Sabine Vlasblom (deze avond goed voor zes treffers) ging de strijd tot 7-6 gelijk op. Daarna stopte het team van Patrick den Hertog te weinig energie en lef in het verdedigen, waardoor de voorsprong van de thuisploeg via 12-7 werd uitgebouwd tot 17-8. Daarbij maakten de gasten in sommige fasen een gelaten indruk. Het eerste bedrijf werd afgesloten met een 20-10 voorsprong voor de Zeeuwen. In de rust liet Den Hertog er geen twijfel over bestaan dat hij van zijn team in de tweede helft meer verwachtte, ondanks de grote achterstand. Het siert de Ridderkerkers dat er in de tweede helft met name veel beter verdedigd werd. Niet dat de voorsprong van Swift in gevaar kwam, maar de eindstand van 32-22 leert dat beide teams in de tweede helft twaalf maal scoorden en dat er dus sprake was van veel meer evenwicht. Maar dat leverde bij het laatste fluitsignaal natuurlijk geen punten op. Opvallend detail: de Ridderkerkse dames waren goed voor 12 van de 22 treffers.

A.s. zaterdag dus de allesbeslissende wedstrijd tegen Vriendenschaar. Het team uit Hardinxveld-Giessendam heeft één punt minder dan KCR maar ook nog een wedstrijd tegoed. KCR heeft om zich definitief veilig te spelen maar één optie: winnen. De licht geblesseerde Mark van der Schelling hoopt zaterdag overigens weer van de partij te zijn.