Koninklijke eer voor SV Slikkerveer

Sportvereniging Slikkerveer heeft uit handen van burgemeester Anny Attema de Koninklijke Erepenning ontvangen, ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan.

Voorzitter Rinus Hitzert nam de penning met oorkonde in ontvangst tijdens een feestelijke reünie in het clubgebouw aan de Kastanjelaan.

SV Slikkerveer bestond in 2020, twee jaar geleden dus, honderd jaar. De feestelijkheden werden toen afgelast in verband met corona. Dit jaar werd het jubileum alsnog gevierd. Zo is er een jubileum wedstrijddag geweest, een echt jubileumfeest en vrijdagavond dus de reünie.

Oude documenten over de oprichting zijn er niet meer. Het clubhuis met inventaris werd op 1 februari 1953 compleet verwoest door de Watersnoodramp, die ook aan Ridderkerk niet voorbijging. Wel is een oud document bewaard gebleven waarop Koningin Wilhelmina op 31 maart 1922 de koninklijke erkenning bevestigt van de vereniging, destijds nog O.L.I.V.I.O. geheten. Dat staat voor ‘Onze Leus Is Voorwaarts In Overwinning’. O.L.I.V.I.O. was destijds een voetbal­vereniging in Bolnes, opgericht op 7 oktober 1920. Een ander deel van de geschiedenis van de club begon op 7 augustus 1926 met de oprichting van Slikkerveersche Voetbal Vereniging S.V.V.  Op 1 augustus 1941 fuseerde O.L.I.V.I.O met de club uit Slikkerveer en de naam werd veranderd in Voetbal Vereniging Slikkerveer. Later werd dat Sportvereniging Slikkerveer werd, omdat er naast voetbal ook gekorfbald werd.

Met ruim 800 leden en 45 voetballende teams, speelt Slikkerveer van alle clubs in Ridderkerk met de meeste teams in competitieverband. Binnen de KNVB is het een vooraanstaande vereniging. Met Henk Warnas bracht Slikkerveer zelfs een speler voor het Nederlands elftal voort. En spelers als Jordy Buijs, Joey Koorevaar en Gert-Jan Brouwer mochten Nederland vertegenwoordigen bij jeugdteams als Oranje Onder 17, 18 en 19.

,,De afgelopen honderd jaar is S.V. Slikkerveer uitgegroeid tot een echte familievereniging. Een plek waar je elkaar helpt, plezier beleeft en vrienden voor het leven maakt’’, aldus burgemeester Attema. ,,Van vriendenclub uit 1920, opgericht in het schaftlokaal van Boele en Pot, uitgegroeid tot een volwaardige organisatie waar menig Ridderkerker met hart en ziel verknocht aan is. En wat ik mooi vind: jullie hebben ook oog voor datgene wat er in de samenleving speelt. Zo hebben jullie teams voor kinderen met autisme en is er voor de oudere leden plek om biljart te spelen. Heel Ridderkerk is trots op jullie. De bijzondere verdiensten van S.V. Slikkerveer zijn ook ter ore gekomen van onze Koning. Hij heeft veel respect en waardering voor verenigingen als S.V. Slikkerveer’’, aldus de burgemeester, die vervolgens de Koninklijke Erepenning uitreikte.