Marcel Spruit trotse nieuwe voorzitter RLTC

Nu er door de corona pandemie geen wekelijkse RidderSportShow is op de zender van Radio Ridderkerk wordt de luisteraar op de hoogte gehouden van de sport en verenigingen binnen de gemeente Ridderkerk met een vast item in Prettig Weekend. Op zaterdag 15 mei 2021 sprak presentator Celwin Frenzen met de nieuwe voorzitter van RLTC, Marcel Spruit.

Tennis is bij uitstek een sport die op 1,5 meter van elkaar kan worden beoefend, en dat wordt dan ook volop gedaan bij RLTC (Ridderkerkse Lawn Tennis Club) waar Marcel Spruit sinds twee maanden de trotse nieuwe voorzitter is. Zijn voorganger Sam Lodder vond het na vijf jaar tijd voor een frisse wind, waarna Marcel zich aanmeldde als zijn opvolger. “Er waren niet heel veel gegadigden, want er gaat best wat tijd in de functie zitten, maar het leek mij een mooie uitdaging en een waar ik veel zin in heb!”

Het gaat erg goed met RLTC ondanks de corona lockdown. “We hebben er zelfs nieuwe leden bij gekregen. Men wil toch in beweging blijven en bij ons kon dat gewoon doorgaan gelukkig. Het gaat helemaal niet verkeerd met de club. Zowel jong als senioren, er wordt lekker getennist bij ons.” Men dient wel een baan te reserveren gezien de corona maatregelen. “Maar er kan wel gewoon 7 dagen per week getennist worden.” Van het terras bij het clubhuis kan komende week waarschijnlijk ook weer gebruik worden gemaakt. “We zijn nu even aan het uitzoeken hoe we het oplossen met betalingen en dergelijke, maar erg fijn als ook dat weer kan want dat zijn toch weer wat inkomsten natuurlijk.”

Padel voor de jeugd

Ook bij RLTC is men druk bezig een padelbaan te realiseren. “We merken dat de jeugd de interesse in tennis wat aan het verliezen is. Nouja, niet alleen tennis maar in alle sporten. Het aanbod is zo groot en ook de digitale wereld speelt mee natuurlijk. Padel kan daar wel een uitkomst in zijn, want het is echt een actieve en spectaculaire sport.” Om de padelbaan te realiseren dient er wel nog het een en ander te gebeuren aan het sportpark Bolnes, waar RLTC gevestigd is.

“We zijn druk in gesprek met de gemeente daarover. Zoals men wellicht weet zijn er plannen om het sportpark Bolnes op de schop te gooien. De voetbal, honden vereniging en tennis moeten meer samen komen waardoor er plek komt voor andere recreatie en huizen. Maar wij focussen voorlopig op ons eigen terrein. We beschikken over 6 banen, waarvan we er 4 actief gebruiken dus er is ruimte genoeg voor padel.”

Aan leden geen gebrek

Op ledengebied gaat het gelukkig goed met RLTC. “Net na de lockdown hadden we wel wat afmeldingen, maar al snel trok dat weer aan. “Echt doordat tennis gewoon door mocht gaan in de lockdown, er is toch ruim voldoende afstand tussen de spelers. Daardoor zitten we nu op bijna 200 leden, daar zijn we erg blij mee.” Ook de sponsoren blijven RLTC trouw. “Gelukkig wel, want dat is enorm belangrijk voor elke club. Maar ze blijven ons trouw en hebben zelfs al verlengd.”

Marcel sluit af met de oproep om tennis vooral eens een kans te geven. “De zomer komt eraan en dan bieden wij mensen een soort kennismaking abonnement. Dan zit je er niet gelijk een jaar aan vast en kan je het heel laagdrempelig eens proberen.” RLTC kan de leden ook helpen met materiaal. “Men hoeft niet gelijk heel duur materiaal aan te schaffen. We hebben meerdere afspraken en deals lopen met goede leveranciers voor onze leden.” Inschrijven kan via de website rltc.nl

Dit verhaal was te beluisteren bij het radioprogramma Prettig Weekend. Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Luister dan elke zaterdag naar Prettig Weekend van 10:00 tot 12:00 uur of luister naar de herhaling op de maandagavond van 19.00 tot 21.00 uur via RTV Ridderkerk. Terugluisteren is ook mogelijk via ‘Uitzending gemist’ in de app of op de site.

Tekst: Celwin Frenzen | Foto: Wendy Harreman