Met plezier naar de zwemtrainingen

“Het belangrijkst vind ik dat de kinderen plezier hebben. Dat geeft ook mij voldoening” zegt Karin van Geldorp over haar rol als trainer bij zwem- en waterpolovereniging Poseidon ’56. Ze staat er sinds 2009 meerdere keren per week voor aan de rand van het zwembad.

In haar jeugd behoorde Karin zelf tot de wedstrijdzwemmers van de Ridderkerkse club. Ze kwam er weer terug toen haar dochter op zoek was naar een sport en koos voor zwemmen. “Ik volgde het toen allemaal vanaf de tribune. Toen bedacht ik dat ik die tijd ook zou kunnen benutten door iets voor de club te doen” vertelt ze over haar keus om zich actief voor Poseidon in te zetten.
Karin besloot daarbij om een zwemopleiding te doen en beschikt inmiddels over haar trainersdiploma. “Mijn dochter zwemt allang niet meer, maar ik vind dit heerlijk om te doen. Ik beleef hier veel plezier aan. Naar mijn werk ga ik een enkele keer met tegenzin, maar naar een training kom ik altijd met een heerlijk gevoel” stelt de Ridderkerkse, die werkzaam is als jurist.

Breedtesport
Bij Poseidon geeft Karin van Geldorp twee keer per week training aan een beginnersgroep. “Dat zijn kinderen die twee of drie zwemdiploma’s hebben. Die kunnen voor het wedstrijdzwemmen nog flinke stappen zetten. Dat ze allemaal de beste moeten worden vind ik niet belangrijk. Lang niet allemaal zullen ze een hoog niveau halen. Ik ben een groot voorstander van breedtesport. Iedereen moet mee kunnen doen en plezier van sport kunnen hebben” licht ze toe.
Om het leuk te houden voor de kinderen is er veel variatie in de oefeningen: “Het is zeker niet alleen maar een uur lang baantjes trekken. Spelenderwijs worden de kinderen ook met andere beweegvormen sterker gemaakt. Het is belangrijk om de motorriek ook op andere manieren te trainen.”

Jonge trainers
Naast de trainingen treedt Karin ook op als ploegleider bij wedstrijden. “Dat kunnen soms lange middagenzijn. Maar ook dat is leuk om met enthousiaste kinderen te beleven. Ik moet dan zorgen dat ze op tijd voor hun onderdeel aan de start staan. Ook ben ik dan druk met coachen, aanmoedigen en organiseren” vertelt ze over deze volle dagen.
“Het is vrijwilligerswerk, maar niet vrijblijvend” erkent de trainster: “Gelukkig hebben we bij Poseidon geen klagen over de mensen die hiervoor beschikbaar zijn. Zes dagen per week zijn er zwemtrainingen. Een mooie ontwikkeling is dat we er de laatste tijd ook jonge trainers bij hebben gekregen. Voor een rol binnen de trainersstaf hoef je echt geen oudgediende van de club te zijn.”

Dit is een artikel in het kader van het Nationaal Jaar Vrijwilligers Inzet en de campagne “Mensen maken Nederland”. In Ridderkerk wordt aan deze campagne meegedaan door het Vrijwilligerssteunpunt van Facet. Voor meer informatie: facetridderkerk.nl/vrijwilligerssteunpunt.

Door: BAR Lokale Media, deze week te lezen in De Combinatie.