Mindful Cycling met Peter van den Hoek

Makkelijker fietsen, met meer energie door een betere ademhaling, juiste focus en ontspannen houding. Dat is kort gezegd mindful cycling, waarmee Peter van den Hoek nog meer plezier in het fietsen heeft gevonden. “Ook ik dacht in eerste instantie dat het erg ‘zweverig’ klinkt, maar dat is het zeker niet. Je leert luisteren naar je eigen lichaam” zegt de Ridderkerker.

Als enthousiast toerfietser is Peter van den Hoek bij veel mensen bekend geworden door zijn acties voor diverse goede doelen. Hij stapte meerdere malen op de racefiets voor ‘Duchenne Heroes’, ‘Klimmen tegen MS’ en recenter voor ‘Tour for Life’. “Door de vele trainingsuren, en de lange dagen die je doorbrengt  op het zadel,  is het uiteraard onvermijdelijk dat je jezelf regelmatig  ‘tegenkomt’ tijdens het fietsen. En op zich is dat natuurlijk niet erg, je leert met je emoties omgaan en uiteindelijk  wordt je daar sterker van. De persoonlijke verhalen van de andere deelnemers  maakten de sportieve prestatie nog mooier en waardevoller. Het onderweg  samen ‘bewust beleven’  en ‘ondergaan’  van zo’n cyclo deed me beseffen dat ik daar meer mee moest doen” vertelt Peter van den Hoek.

Gecertificeerd instructeur
De liefhebber van wielrennen, mountainbiken en gravelen kwam via via in aanraking met mindful cycling. Na zijn eerste aarzeling en bedenkingen werd zijn interesse toch gewekt en ging hij zich er verder in verdiepen. Nu is hij gecertificeerd Mindful Cylcing Instructeur en wil hij anderen meer van het fietsen laten genieten.

Mindfulness is het bewust aandacht brengen naar de huidige ervaring met een open en niet-kritische blik. Mindful Cycling laat je kennis maken met de verschillende facetten van het fietsen en leert jou te luisteren naar je eigen lichaam. Jij wordt je bewust van je eigen fietshouding, je aandacht bij het fietsen en de kracht en energie in je lichaam. Door meer in het ‘hier en nu’ te fietsen, met een rustige ademhaling maak je je hoofd leeg en geniet je meer van het moment” licht hij toe.

Neusademhaling
Rondom Ridderkerk verzorgt Van den Hoek regelmatig een Mindful Cycling Clinic. Binnenkort hoopt hij te starten met een cursus van acht weken met de Ridderkerkse Gorzen als startplek voor alle ritten. “Het is een cursus met ontspanningsoefeningen,  maar de focus is met name gericht op een juiste  ‘ademhaling’ en bewustwording tijdens het fietsen. Ademhalingstechnieken passen we toe om het maximale  rendement  uit je ademhaling  te halen. Veel sporters ademen verkeerd waardoor  je veel te veel energie verbruikt.”

Peter van den Hoek

Voor mindful cyling wordt ingezet op de neusademhaling. Hoe langzamer  en hoe minder je inademt, hoe meer zuurstof en hoe minder melkzuur je in je lichaamscellen hebt en ook des te lager je hart- slag zal zijn. Ademhalen  via de neus is een stuk voordeliger  en gezonder dan ademhalen  via de mond – ook tijdens het fietsen” weet Peter uit ervaring.

Belangstellenden hebben de keuze om op de fiets te stappen op de dinsdagavond van 18.30 tot ±20.00 uur of op vrijdagmorgen van 10.00 tot ±11.30 uur. De startlocatie is altijd bij Cross Fit aan de Gorzenweg 5 in Ridderkerk. Deelname aan deze acht weken kost € 40. Per cursus kunnen maximaal acht personen meedoen. Deelname is mogelijk voor iedereen.

“Zowel de beginnende als gevorderde wielrenner, mountainbikers en fietsers met al dan niet elektrische ondersteuning” stelt Peter.  Voor meer informatie kan men mailen naar: petervdhoek@gmail.com of een appje sturen naar 06 4029 3262. Meer over mindful cycling is te lezen op: www.mindfulcycling.nl/ridderkerk.

Door: BAR Lokale Media, deze week te lezen in De Combinatie.