Openingsday Rowdies geslaagd

Nadat het vorige week in de officieuze opening van het seizoen geweldig weer was, was het in de echte opening dit weekend precies het tegenovergestelde. Een koude wind zorgde ervoor dat iedereen in zijn dikke jas wegkroop, maar gelukkig bleef men wel de wedstrijden volgen.

Mede door de aankleding, de entourage, de hapjes en de drankjes, het springkussen voor de kleinste jeugd, de muziek en het gevoel van Openingsday werd de kou op zij gezet en er een positieve dag van gemaakt.

Dames 1 van Ridderkerk Rowdies mocht het spits afbijten door te starten tegen de dames van Wizards of BoZ uit Bergen op Zoom. Voorzitter Jesper Perik verwelkomde op het veld de twee directie leden van de twee sponsors die het dames 1 team en de vereniging ondersteunen de komende 3 jaren te weten, T-Shirt Deals en Street, en zorgde dat zij samen de ceremoniële eerste pitch gooiden om het softbalseizoen echt van start te laten gaan.

Het gooien van de eerste pitch is in de Honk- en Softball sport een traditie. In de USA, waar honkbal vergelijkbaar is met voetbal in Nederland, gooit de President traditioneel de eerste Pitch om zo het hele seizoen te openen en daarna gaan pas alle andere wedstrijden in het hele land van start.

Na deze eerste Pitches begonnen de dames van de Riderkerk Rowdies aan hun wedstrijd, Annemiek Govaert (overgekomen uit het samenwerkingsverband met The Hawks uit Dordrecht) startte goed en gedegen en had eigenlijk geen echte tegenstand aan de dames van WoB, in de eerste inning schakelde zij 2 dames met 3 slag uit en ook haar verdediging deed wat het moest doen, met een  mooie vangbal werd de eerste inning afgesloten. De rest van de wedstrijd bleef Rowdies eigenlijk in controle, vanaf de eerste Rowdies slagbeurt werd de score geopend en die werd steeds uitgebreid tot er een 9 – 3 einduitslag op het scorebord stond.

Bij het Heren 1 team werd ook een eerste bal geworpen en wel door Wethouder Henk van Os, en dat deed hij niet onverdienstelijk, de bal bereikte de thuisplaat in een keer.

Zowel Wethouder Henk van Os als de twee eerste ballengooiers bij dames 1 kregen uiteraard de door hen geworpen bal voorzien van de handtekeningen van de teams als souvenir voor op hun bureau, ook dat is traditie in de honk- en softbalsport bij openingsday.

De wedstrijd van Ridderkerk Rowdies Heren 1 startte eigenlijk ook net als de dames wedstrijd heel voortvarend. Startende werper Shawn Ros had met eerste 4 slagmensen in de eerste slag beurt aan de kant van Kinheim uit Haarlem niet echt problemen, 2 keer 3 slag, een 4 wijd en een veld actie maakte snel einde aan de eerste slagbeurt van Kinheim. Rowdies startte in hun eerste slagbeurt met een vliegende start, na 11 slagmensen (dus na de eerste 9 slagmensen opnieuw bovenaan de line up begonnen) stond er een riante 7 – 0 voorsprong op het scorebord. Een stand die gedurende de wedstrijd heel standvastig werd uitgebouwd naar een 11 – 0 voorsprong in de 5de inning.

In de zesde inning kwam Kinheim toch nog terug, Shawn Ros was even de richting kwijt, met twee keer 4 wijd kwamen er twee lopers op de honken, daarop volgden ook twee honkslagen van de volgende slagmensen en kwam er een stand van 11 – 2 op het scorebord. Bij honk- en softbal kan een wedstrijd eerder worden beëindigd als een van de teams 10 punten of meer heeft na een bepaald aantal innings (bij honkbal 7 innings) , dus Rowdies moest in hun 6de slagbeurt zorgen dat de marge van 10 punten weer werd gehaald. Na een inspirerende teamtalk, voorafgaande aan de slagbeurt van Rowdies door coach Ronald de Bont, startte Evander Wawoe de weg naar die 10 punten verschil met een daverende honkslag (Evander Wawoe was overigens zondag ook de beste slagman aan Rowdies kant met 4 honkslagen uit 4 keer aan slag, slaggemiddelde van 1.000) door 4 wijd voor Mikey Roodbol kwamen er 2 honken bezet, een harde en verre twee honkslag van Daley Biesbroek zorgde dat er weer meer dan 10 punten op het score bord kwam. Door slordig verdedigen en ook minder werpen van Kinheim kon Biesbroek gemakkelijk het 14de punt scoren.

Coach De Bont koos ervoor om Shawn Ros de wedstrijd uit te laten gooien en niet er een closer (werper die de wedstrijd echt dicht kan/moet gooien) in te zetten. Iets wat vertrouwen aan de werper Ros geeft en waar de verdediging van Rowdies dan ook volledig voor moet gaan. Dat deden de velders van de Rowdies dan ook, zij stelden Coach De Bont en werper Ros niet teleur. Ondanks dat Ros het toch even moeilijk kreeg, twee veldfouten van zijn verdediging waardoor Kinheim het 3de punt kon scoren kwam hij er met deze schade goed vanaf. Een 3 slag en twee acties zorgde ervoor dat de wedstrijd inderdaad verkort werd afgesloten in de eerste helft van de  7de inning met een stand van 14 – 3.