Rhino op Hippisch Centrum Ridderkerk

Hippisch Centrum Ridderkerk laat weten dat er rhinopneumomie is vastgesteld bij de paarden. Het gaat om de EHV-1 variant. Er zullen gepaste maatregelen genomen worden.

Rhinopneumonie is een virusziekte bij het paard die drie verschijningsvormen kent: de verkoudheidsvorm, de abortus-vorm (besmettelijk verwerpen) en de neurologische vorm.

Maandag 2 november 2020 worden er 12 noodboxen in de manege in het Reyerpark geïnstalleerd en de getroffen dieren worden daar naartoe verplaatst. De paarden worden elke dag tweemaal getemperatuurd en woensdag is er een bijeenkomst met de dierenarts van Dierenkliniek Ridderkerk die alle vragen zal beantwoorden. Het terrein is afgesloten en er mogen geen paarden meer het terrein af.

Alle klanten zijn op de hoogte gebracht en aanstaande woensdag avond 4 november 2020 zal er een bijeenkomst zijn met alle klanten en de Dierenarts van dierenkliniek Ridderkerk voor vragen.

De komende periode wordt met het volgende protocol gewerkt:

– Alle paarden worden 2x daags getemperatuurd

– Bij een temperatuur van 38.5 of hoger of ziekteverschijnselen gaan de paarden naar de quarantaine stallen

– De quarantaine boxen worden voorzien van eigen spullen als kruiwagens, rieken en dergelijke

– Een hygiëne sluis wordt geïnstalleerd om het schoeisel te kunnen ontsmetten