Rijsoord oefent nuttig tegen sc Feyenoord

Het werd zaterdagmiddag toch nog een nuttige oefenwedstrijd. Niet het geplande duel tegen Bolnes in het kader van het Ridderkerk Toernooi, maar gewoon op het eigen sportcomplex een op het allerlaatste moment ingelaste oefenwedstrijd tegen hoofdklasser sc Feyenoord. Bolnes had daagse tevoren laten weten geen representatief elftal op de been te kunnen brengen en dus werd de wedstrijd afgelast. Jammer voor het Ridderkerk Toernooi. De vraag of er nog toekomst voor het toernooi is zullen anderen maar moeten beantwoorden, echter het afgelasten van de ‘troostfinale’ betekent wel een devaluatie van het toernooi en een teleurstelling voor het organiserende RVVH.

Dankzij een snelle actie stond dus zaterdagmiddag om 12.00 uur sc Feyenoord als tegenstander op de grasmat aan de Vlasstraat. De hoofdklasser zit al verder in de voorbereiding en had nog wat goed te maken in Rijsoord. Het waren immers de Kraaien die een enkele maand geleden Sc Feyenoord uit de Rijnmondcup stootten. Dus ging de tegenstander er fel tegenaan en had Rijsoord het de eerste twintig minuten knap lastig. Al na zes minuten werd het 0-1 door een doelpunt van Ricardo Merrelaar. Hij kon vrij eenvoudig inkoppen. Maar twintig minuten later was de stand weer gelijk door een goed genomen strafschop van Ard Hartman. Patrick Berends kwam licht in botsing met een van de verdedigers van de sc Feyenoord en zijn val was goed genoeg voor het door scheidsrechter Leo van Heiningen toekennen van de strafschop. De vreugde was echter van korte duur, want een minuut later namen de bezoekers alweer afstand en nu door een doelpunt van Jerry Tieleman. In die periode kon Rijsoord prima weerstand bieden en moest sc Feyenoord ook regelmatig terug op eigen helft. Op slag van rust nog een bijzonder optreden van de scheidsrechter, die een forse overtreding van Berry de Groot bestrafte met een gele kaart en daarna trainer Steef Buijs de opdracht gaf om hem te wisselen. Volgens de scheidsrechter was dat de afspraak met de trainers, maar het geven van een gele kaart en daarna de verplichte wissel kwam bij het publiek erg vreemd over.

Evenwicht
In de tweede helft hadden de bezoekers de overhand en werd Rijsoord terug op eigen helft gedrukt. Ondanks het veldoverwicht creëerde sc Feyenoord niet al te veel kansen. Alleen Lucas van Oeveren wist vrij kort na de rust te scoren; 1-3. Rijsoord probeerde het wel met enkele uitvallen, echter de Rotterdammers hadden de verdediging goed in elkaar zitten. In blessuretijd mocht Rijsoord toch nog een keer scoren en terecht dat Khalid Rahli de doelpuntenmaker was. Als een beloning voor zijn inzet zette hij de 2-3 op het scorebord. Al met al een zeer nuttige oefenwedstrijd met een op basis van vooral de tweede helft verdiende overwinning voor de sc Feyenoord.

Foto’s: Wim de Rooij