RVVH na strafschoppen uitgeschakeld

RVVH kon ook in de bekerwedstrijd tegen zaterdag tweede klasser UVS geen potten breken. De wedstrijd in de derde ronde om de districtsbeker eindigde in 1-1, waarna de thuisclub de strafschoppen beter nam, 5-4.

De nummer vier van de tweede klasse C bekert zodoende verder. Een zege die ze op basis van wilskracht en onverzettelijkheid misschien ook wel toekwam. Niet dat RVVH er niet voor heeft gestreden maar het was nogal onsamenhangend en slordig bij tijd en wijlen. Maar ook slechte wedstrijden dien je dan toch tegen lager spelende tegenstanders wel te moeten kunnen winnen. Maar RVVH in deze vorm is daar niet toe in staat.

Het begon al in de beginfase. Het eerste gevaar kwam via de rechterkant van Isi Adima, maar zijn voorzet bleek aan niemand besteed. Nauwelijks vier minuten later weer een gevaarlijke aanval over de rechterkant. Marvin Sloos ging goed door en legde de bal keurig terug op Tomas Tavilla, die met een welgemikte schuiver de benedenhoek opzocht. Een uitstekende reactie van Danny Spelde, hij duwde gestrekt met zijn vingers de bal buiten de paal, voorkwam een vroege achterstand. Daarna een wat gezapig ogende spelletje tussen twee ploegen die elkaar in laag tempo leken af te tasten. Na een klein half uur leek RVVH te scoren toen een voorzet van rechts keurig door Gino Boers werd doorgekopt naar Brandon Könemann, die binnen knikte. Maar volgens scheidsrechter H. Spaans had Boers daarbij een duwfout gemaakt, dus werd de treffer geannuleerd. Enkele minuten later testte Jesse Eggers keeper Niels van den Burg met een gevaarlijk laag ingeschoten vrije trap. Van den Burg pareerde deze echter op het nippertje. Vijf minuten voor rust was er weer een behoorlijke kans voor UVS. Boris Müller werd vrijgespeeld net voor de zestienmeter, maar hij mikte veel te hoog. Rust derhalve 0-0.

De tweede helft zou dan toch een “Ridderkerkse” tweede helft moeten worden maar werd het eigenlijk niet. Het echte verschil kon niet worden gemaakt in het bij vlagen zelfs zonnige Leiden. Toch ging na een klein uur de zon ook figuurlijk schijnen. Een diepe bal de zestien in bij UVS leek aan de linkerkant achter te lopen maar de goed mee opgekomen Wouter Swart wist hem toch binnen te houden en alsnog voor de goal te brengen. Daar was de gretige Könemann er als de kippen bij om de 0-1 binnen te prikken. Zou dit de ban dan breken? Tien minuten later een kans voor Boers, maar die leek te lang te twijfelen of zelf schieten of een combinatie aangaan met Könemann. Hij schoot uiteindelijk ver naast. Een klein kwartier voor tijd plofte ineens de gelijkmaker achter Spelde. Een te makkelijk weggegeven corner werd kort genomen, maar RVVH kreeg de bal niet goed weg. Hij viel rechts in de zestien voor de voeten van Müller die ongenadig hard de bal voor schoot. De bal ketste onderweg echter af tegen de heup van Eggers en plofte pardoes in de kruising, 1-1. Een wonderlijke goal maar wel een domper. Toch creëerde RVVH daarna nog een aantal mogelijkheden en zelfs een kans. Eerst stuurde Mahmut Sönmez Könemann weg via de linkerkant. Deze besloot zelf te schieten waar afspelen naar de meegelopen Boers ook een optie was geweest. Vervolgens trok de opgestoomde Raoul Gangadin de bal vanaf links voor naar de bij de tweede paal staande Boers, maar deze schoot in het zijnet. In de slotminuut was daar uiteindelijk nog DE kans op de winst. Nu was het Könemann die over de rechterkant was weggestuurd en een prima voorzet afleverde over de verdediging naar Boers. Boers controleerde de bal maar zocht het doel helaas veel te hoog. Weg kans en dus een 1-1 remise als eindstand. Strafschoppen moesten gaan bepalen wie er verder bekert.

RVVH mocht beginnen en voor de Ridderkerkers scoorden Könemann, Eggers, Sönmez en Papito Merencia. Ibrahim el Koubai schoot naast. Namens UVS schoten Bart van der Weijden, Tavilla, Lars Verlaan, Daan van der Zwaan en Enrico Geus alle vijf raak. Al moet daarbij gezegd worden dat de strafschop van Van der Zwaan werd gestopt door Spelde, maar alleen scheidsrechter Spaans daarbij een voetfout van de keeper constateerde(?) waardoor hij overnieuw mocht aanleggen en wel scoorde. Een discutabele beslissing! De beslissende en laatste penalty van Geus ketste af op de onderkant lat en stuitte twee keer op de doellijn alvorens de bal alsnog langzaam over de lijn hobbelde. Daarmee was het pleit echter wel beslecht.

UVS gaat in de koker voor de loting en RVVH gaat zich richten op de hervatting van de competitie. Komende zaterdag wacht de belangrijke uitwedstrijd tegen Heinenoord, aftrap om 14.30 uur.

UVS – RVVH 1-1 (0-0), UVS w.n.s. 5-4
59. Könemann 0-1
76. Eggers (eigen doel) 1-1

Gele kaarten voor Sloos en Leugering (beiden UVS).

Opstelling RVVH:
Spelde, Proost, Swart, Eggers, Gangadin, Mosmans, Merencia, el Koubai, Sönmez, Boers en Könemann.

Door: Theo Leenheer