RVVH Vrouwen bekert verder na matige wedstrijd

In de eerste Knock out ronde van de KNVB beker moesten de vrouwen van RVVH afreizen naar Kloosterzande. Zondag eersteklasser VV Hontenisse was de tegenstander. Uiteraard won de ploeg uit Ridderkerk maar dat ging niet vanzelf.

Trainer Andrew Thomas had zijn vrouwen op voorhand gewaarschuwd voor onderschatting. Normaal gesproken is het klasse verschil tussen een topklasser en een eersteklasser groot. Zo had Hontenisse dat ook bedacht en haar tactiek aangepast. Met een vier vier twee opstelling met twee snelle spitsen wachtte het RVVH op.  De Ridderkerkse vrouwen waren duidelijk de meerdere maar het duurde toch nog wel een kwartier voor de storm van Hontenisse ging liggen. Een diepe bal van Lisette van Gelder werd door Fu-sang Pott klaargelegd voor Viviane Verheijen die met een strak schot de 0-1 in het net schoot. Tien minuten later was het Pott die van grote afstand de bal in de kruising schoot en de 0-2 aantekende.

Hontenisse liet af en toe zien dat ze er gevaarlijk uit konden komen in de counter. RVVH keepster Lisette Snel moest daarop, tot twee keer toe, handelend optreden.  Een kwartier voor de rust Kopte Manuela Grootenboer raak uit een vrije trap van Iris Zoon.  Nog geen twee minuten later was het Zoon die de ruststand op 0-4 bepaalde.

Ondanks de ruime voorsprong was Thomas verre van tevreden. Zijn ploeg speelde tam en slordig. Dat zijn ploeg niet over alle vaste waarden kon beschikken vond hij geen excuus. De selectie is breed genoeg om dat op te vangen en ook, in Zeeland, tegen Hontenisse, een goede wedstrijd op de mat te leggen.

De tweede helft kreeg RVVH veel kansen om de voorsprong verder uit te breiden.  Maar goed dat er aan deze kant wel een ballenvanger achter het doel van Hontenisse stond anders had scheidsrechter de Jong wel erg veel tijd moeten bijtrekken voor het halen van de bal.  RVVH kon het net niet meer vinden en schoot het tussen de palen, was het gelegenheidskeepster Lisa van Hoije, die in de wedstrijd groeide, die de ballen uit het doel hield.

Hontenisse kreeg meer lef en zelfvertrouwen en probeerde de snelle spitsen te bereiken. Met name Lisan van den Broek was een lastpost voor de Ridderkerkse defensie. Met haar snelheid brak ze keer op keer door de RVVH verdediging. Manuele Grootenboer en Lisette van Gelder konden haar, afstoppen maar dat kostte hen beiden een gele kaart. Van den Broek liet zich echter niet kisten en kon bij een volgende counter de eer van Zeeland redden met de 1-4.

De vrouwen van RVVH gaan verder in de KNVB beker en treffen thuis het Groningse Oranje Nassau VR2 dat de volgende ronde haalde omdat hun tegenstander Fortuna ’54 uit Sittard de reis, van 318 kilometer enkele reis, naar het noorden niet maakte.

Foto: Jan Pott