RVVH vrouwen zegevieren in topper

Dat de vrouwen van RVVH in goeden doen zijn was bekend. Maar dat ze nu nog steviger op de vierde plek staan in de hoogste amateurklasse is een verrassing. De nummer 5 en meervoudig landskampioen Ter Leede moest met 1-0 het onderspit delven in een draak van een wedstrijd. De aansluiting met de top van Nederland past mooi bij de ambities van RVVH.

Of het de wind was of de spanning, een goede wedstrijd werd het nooit. Het ontbreken van de geblesseerde aanvoerster van Ter Leede Kitty Susan, en topspits Sharella Hunt van RVVH, deden de wedstrijd ook geen goed. Na een kwartier spelen hadden beide trainers al het idee dat het wel eens een bloedeloze 0-0 zou kunnen worden. RVVH was de eerste helft de betere ploeg en meer op de helft van Ter Leede aanwezig. Beide ploegen kregen echter geen uitgespeelde kansen. Vijf minuten voor rust belandde de bal ongelukkig op de arm van een Ter Leede verdedigster. De goed leidende scheidsrechter Snelderwaard kon niet anders dan voor een strafschop fluiten. Keepster Wendel van Riemsdijk stopte de inzet van Manuela Grootenboer knap. De rebound werd echter opgepikt door de alerte Alyssa Dijkstra die de bal voor het doel schoot waar Chanel Zimmerman de bal kon inglijden. Met de1-0 voorsprong kon RVVH de kleedkamer opzoeken.

Na rust startte Ter Leede met veel zelfvertrouwen. Met de wind in de rug zocht het de aanval. Dat had Ter Leede namelijk ook de 4-1 bekerwinst op eredivisionist Excelsior/Barendrecht opgeleverd. Door de massale aanvalsdrift van Ter Leede ontstond er een rommelige tweede helft. Veel mensen in de buurt van de bal deed deze Topklasse wedstrijd soms lijken op een pupillenwedstrijd.  Met de wind mee werd Ter Leede inderdaad gevaarlijker. Met name de corners leverden gevaar op voor het Ridderkerkse doel.  RVVH probeerde aan de druk te ontkomen door de counter te spelen. De wedstrijd werd hier niet beter door, iets wat in het voordeel van RVVH werkte. Na vijf minuten blessuretijd, waarvan de  meeste tijd werd bijgeteld door een blessurebehandeling van de scheidsrechter, kon RVVH zich gelukkig prijzen met deze belangrijke overwinning.

Met de voorlopige vierde plek in de Topklasse bewijst RVVH dat zij langzaam maar zeker een plek veroveren in de top van het Nederlandse vrouwenvoetbal. Dat past precies bij de ambities van de Ridderkerkse club die  mooie plannen heeft voor de toekomst.

Archieffoto: Jan Pott