RVVH wint Ridderkerk Toernooi na strafschoppen

De finale van het Ridderkerk Toernooi werd gespeeld tussen titelverdediger RVVH en Rijsoord.

Waar als weersverwachting vooraf een droge finaledag was voorspeld, daar bleek in de praktijk, dat de weergoden toch anders besloten en het af en toe met bakken uit de lucht kwam. Het was vooral jammer voor de supporters langs de lijn.

Op het veld hielden beide teams elkaar goed in evenwicht, ook al was dat door het gladde veld voor de spelers niet altijd even goed mogelijk. Kansen waren er voor Casper Gerritse en Leon v.d. Herik van Rijsoord en Mahmut Sonmez, Brendon Konemann en Chris Sprangemeijer voor RVVH. Gescoord werd er echter niet, zodat met de brilstand de kleedkamers werd opgezocht.

De tweede helft begon direct met een verandering in de score. Scheidsrechter Laros wees na een overtreding in de zestien van RVVH direct naar de strafschopstip. Dit buitenkansje werd benut door Jimmy van der Vaart: 0-1. Daarna had Chris Promes de wedstrijd in het slot kunnen gooien, maar Nick Sanders redde goed voor RVVH. Na een uur spelen werden in de as bij Rijsoord Romain van Bruggen en Berry de Groot gewisseld en dat zorgde meteen voor een kanteling in het duel. RVVH trok steeds meer het initiatief naar zich toe en kreeg ook kansen via onder andere Mahmut Sonmez, Gino Stolk en Jordi Mosmans, maar Ragip Orzak hield zijn doel in eerste instantie nog goed schoon. Vier minuten voor tijd lukte het echter niet op een kopbal van Brendon Konemann bij de eerste paal: 1-1. Nog geen minuut later had Konemann zelfs de winnende treffer kunnen en misschien wel moeten maken, maar Ragip Ozrak stopte de bal keurig. Ook Gazar Dermendjan (zijnet) en Ismael Celen (over) kregen nog kansen om de wedstrijd te beslissen. Het bleef echter bij de 1-1 waarna penalty’s een beslissing moesten geven omtrent de winnaar van het Ridderkerk Toernooi. Beide ploegen benutten de eerste vijf strafschoppen allebei voor 100%. Daarna ging het mis voor Rijsoord, want de penalty van Stephan Havelaar ging naast en Ismael Celen benutte zijn strafschop wel, waardoor RVVH er, net als vorig jaar, met de Jacques van der Lindenbokaal vandoor ging.

Foto’s Roelie ’t Jong