RVVH wint weer en pakt koppositie

Na een uiterst levendige wedstrijd heeft RVVH de koppositie van de eerste klasse B gepakt. In een kletsnat Dordrecht won de equipe van trainer Kevin Vink uiteindelijk met 2-3, ruststand 2-1, na een grillig scoreverloop.

De wedstrijd begon gelijk boeiend. RVVH scoorde al in de derde minuut middels Everton Pires Tavares, die een voorzet van Jessie Proost via de paal in het doel verlengde, 0-1. De thuisclub antwoordde kort daarna met een schot op de paal van Mike Langerak na een messcherpe counter. Nauwelijks een minuut later gleed Leon Steketee uit en had Ibo Ozbilek de hoek achter Kristijan Nikolic voor het uitzoeken, 1-1. Amper twee minuten later stond Oranje Wit op voorsprong. Een corner van de rechterkant werd slecht verdedigd door RVVH waarna bij de tweede paal Giovanni Cairo alle tijd en ruimte kreeg om de 2-1 binnen te schieten. Wat een beginfase! De wedstrijd bleef boeien met over en weer de nodige aanvallen met ook mogelijkheden. Sanzio Dieterich werd over links weggestuurd maar stuitte op keeper Marnix van Vuuren, Brandon Könemann zag zijn goal afgekeurd wegens buitenspel en een inzet van Dieterich na breed leggen door Jordey van Dam leverde niet meer dan een corner op. Aan de andere kant ook mogelijkheden voor de thuisploeg. Langerak mikte naast nadat hij over links was bediend door Pascal van der Kooij, die diep de Ridderkerkse zestien was binnengedrongen. Ivar de Boer probeerde het met een lage schuiver maar Nikolic was paraat. En in de blessuretijd was een venijnig schot na een knappe aanval van Ozbilek bijna raak, ware het niet dat RVVH-goalie Nikolic deze net over wist te tikken. De ruststand was derhalve 2-1.

De tweede helft begon met een duidelijk sterker RVVH. Na acht minuten een goede opening op rechts van Pires Tavares naar Dieterich, die zijn te harde voorzet echter aan Könemann voorbij zag gaan. Na een klein uur spelen kwam RVVH langszij en hoe. In de 56e minuut bereikte Proost de aan de linkerkant opgekomen (en ingevallen) Jesse Eggers, die een vrij veld voor zich had. Een korte dribbel van Eggers en daarna een fantastische uithaal in de verste kruising betekende de prachtige gelijkmaker, 2-2. Kort hierna bereikte Könemann met een doorkopbal Dieterich rechts in de zestien. Deze haalde verwoestend uit maar de bal ging net over. Na precies een uur spelen ging het met het uitverdedigen bij de thuisclub drastisch mis. De gretige Pires Tavares leek te kunnen profiteren maar werd vervolgens hardhandig onderuit gewerkt binnen de beruchte lijnen. Scheidsrechter F. Meeuwenoord wees gedecideerd naar de stip, waarna Könemann zich uitstekend van zijn taak kweet, 2-3. Daarna had RVVH de wedstrijd definitief in het slot kunnen gooien. Gino Stolk schoot echter in de handen van keeper van Vuuren en Pires Tavares schoot naast na een goede aanval over links met Eggers en Stolk. Een inzet van de rechterkant van Dieterich eindigde bovenop het net bij de kruising. Daarna nam Oranje Wit weer het heft meer in handen en leek de geringe voorsprong af en toe te wankelen. Het opportuun voetballende Oranje Wit wist echter geen grote uitgespeelde kansen te creëren en daardoor bleven de met zelfvertrouwen spelende Ridderkerkers redelijk makkelijk op de been. In de bijna vijf minuten durende blessuretijd verzuimde Hercules de genadeklap uit te delen. Eerst kwam de ingevallen Stevie Soares vrij voor keeper van Vuuren, die redde en even later gebeurde datzelfde met Dieterich waardoor de laatste aanvallen van Oranje Wit nog gevaarlijk zouden kunnen worden. Dit gebeurde niet, waardoor RVVH na het laatste fluitsignaal en na het bekend worden van de overige uitslagen ineens op pole-position staat. Dit zorgde, ondanks de vele regen, voor veel lachende Ridderkerkse gezichten na afloop en mag volgende week bewezen worden tegen Neptunus-Schiebroek, dat om 14.30 uur aan de Sportlaan op bezoek komt.

Oranje Wit – RVVH 2-3 (2-1)

3. Pires Tavares 0-1
8.Ozbilek 1-1
10. Cairo 2-1
56.Eggers 2-2
61. Könemann 2-3 (strafschop)

Scheidsrechter F. Meeuwenoord gaf gele kaarten aan Said (Oranje Wit), El Koubai en Lopes Martins da Veiga (beiden RVVH).

Opstelling RVVH:
Nikolic, El Koubai, Boers, Steketee, Proost, Van Dam (43. Eggers), Pires Tavares (67. Soares), Ajarai, Dieterich, Könemann (72. Lopes Martins da Veiga) en Stolk.

Door: Theo Leenheer