Spektakel bij RVVH – Kloetinge

De wedstrijd van RVVH tegen het Zeeuwse Kloetinge was er een met twee gezichten. Kloetinge startte ijzersterk aan de wedstrijd en liet RVVH geen schijn van kans. De ruststand van 0-4 was dan ook volkomen terecht maar RVVH kwam in de tweede helft herboren terug in de wedstrijd, haalde de stand op tot 3-4, zag bijna nog een gelijke stand op de borden verschijnen maar liep in de slotfase toch nog tegen een countergoal aan zodat de eindstand 3-5 werd.

Kloetinge was naar Ridderkerk gekomen met maar een doel en dat was winnen en de 2e periodetitel hiermede binnenhalen. Fier toog men keer op keer ten aanval waarbij met name linkerspits Ramon Janson een plaag voor de Ridderkerkse defensie was. Al na 9 minuten kon hij vanaf links na goed voorbereidend werk van Xander v.d. Poel de bal in de uiterste benedenhoek van het doel van RVVH schuiven: 0-1. RVVH probeerde het hierna via Sönmez maar zijn te zachte schot kon gestopt worden door keeper Braafhart.

Vijf minuten later was het opnieuw raak voor Kloetinge. Een snel uitgevoerde aanval via Roy Mulder bracht de bal bij Janson die Jesse Eggers er volledig uit liep en vervolgens hard de 0-2 inschoot. Enkele minuten later mocht Kloetinge een vrije trap nemen, maar werd de voorzet vanaf links door RVVH nog weggewerkt. Tien minuten later was het opnieuw de beurt aan Ramon Janson die geheel vrijstaand keihard vanaf links in de kruising schoot: 0-3. Een puntgave hattrick van deze uitblinkende speler van Kloetinge. RVVH kon hier nagenoeg niets tegenover stellen en werd op alle facetten van het voetbalspel volledig afgetroefd. Vlak voor rust probeerde Xander v.d. Poel het van grote afstand met een schot op het doel van RVVH en tot ieders verrassing ging ook deze bal erin: 0-4. Tekenend voor de eerste helft was het feit dat RVVH pas in de 45e minuut zijn eerste corner mocht nemen, overigens zonder het gewenste resultaat.

Maar dan de tweede helft. RVVH kwam als herboren uit de kleedkamer en ging nu strijden voor elke meter ondanks de hopeloos lijkende achterstand. Al in de 47e minuut kwam Sönmez goed door over de rechterkant en zijn uitstekende voorzet werd door Brandon Könemann tot 1-4 binnen gewerkt. Vervolgens ontstond er een RVVH-offensief waarbij schoten van Proost en de prima ingevallen Fortes nog net geblokt konden worden door de verdediging van Kloetinge. Ook een vrije trap van Sönmez vanaf links kon door keeper Braafhart gestopt worden. Maar drie minuten later was het opnieuw raak. Een voorzet vanaf rechts door Sönmez werd door Gino Boers uitstekend ingekopt: 2-4. Een minuut later schoot Sprangemeijer na opnieuw een vrije trap van Sönmez net naast de goal van Kloetinge. RVVH zette nu veel druk op zijn tegenstander en dat leverde behoorlijk veel kansen op. En plots was daar een corner van Sprangemeijer waaruit de ingevallen Guus de Leeuw ongelukkigerwijs hard de 3–4 achter zijn eigen doelman kopte. Zou het dan toch nog gaan lukken?

De gehele ploeg bleef hard werken maar het was wel oppassen op de gevaarlijke en messcherpe counters van Kloetinge waarbij het ook zomaar ineens 3–5 zou kunnen worden. Een voorbeeld daarvan was tien minuten voor tijd te zien waarbij Ramon Janson Guus de Leeuw prima bediende maar deze zag zijn schot net naast gaan. Ook moest doelman Elkhuizen enkele minuten later een hard afstandsschot met de vuisten pareren, hetgeen hem overigens goed afging. Drie minuten voor het verstrijken van de officiële speeltijd viel de beslissing.

Stefan de Reus Assistent-scheidsrechter en Roelof Luinge Scheidsrechter hebben discussie of de bal wel of niet over de lijn was

Een counter van Kloetinge over rechts na balverlies op het middenveld van RVVH bracht de bal bij Ramon Janson en hij bediende op maat invaller Guus de Leeuw die zijn inzet nog half gestopt zag worden door Elkhuizen, maar de goed leidende scheidsrechter Roelof Luinge keurde op advies van zijn assistent de treffer goed: 3–5. RVVH kon niet lang daarna zijn wonden gaan likken en Kloetinge vierde feest in verband met het binnenhalen van de tweede periodetitel.

RVVH – Kloetinge  3-5 (0-4)
09. Janson 0-1
17. Janson 0-2
38. Janson 0-3
43. Van de Poel 0-4
48. Könemann 1-4
63. Boers 2-4
68. De Leeuw 3-4 (eigen doel)
87. De Leeuw 3-5

Scheidsrechter: R. Luinge.

Gele kaarten: Merencia en Könemann (RVVH), Jansen en Mulder (Kloetinge).

RVVH: Elkhuizen, Drenthe J. (67. Drenthe C.), Swart, Eggers, Boers, Proost, Merencia, El Koubai (46. Fortes), Sprangemeijer, Sönmez en Könemann.

Kloetinge: Braafhart, Jansen, Esser J., De Jonge, V.d. Dries, Wuyts, Mulder, V.d. Poel (52. De Leeuw), Van Vossen (65. Esser D.), Janson en Özgan (78. Van Tiggele).

Door: Nico Los