Sport Service Ridderkerk werkt ook in de lockdown hard door

Nu er door de corona pandemie geen wekelijkse RidderSportShow is op de radiozender wordt de luisteraar op de hoogte gehouden van de sport en verenigingen binnen de gemeente met een vast item in Prettig Weekend. Op zaterdag 3 april 2021was Casper Westerveld van Sport Service Ridderkerk te gast bij het wekelijkse zaterdag magazine Prettig Weekend. Hij sprak met presentator Celwin Frenzen over de huidige gang van zaken binnen Sport Service Ridderkerk en wat corona betekent voor de verenigingen en sportparken binnen de gemeente.

Sport Service Ridderkerk is een organisatie welke namens de gemeente de sportparken en sporthallen in de gemeente Ridderkerk beheert, zoals het sportpark Reijerpark, sportpark Rijsoord en sporthal de Wissel maar ook zwembad De Fakkel. Casper Westerveld is leidinggevende voor de accommodaties bij Sport Service Ridderkerk en verantwoordelijk voor de binnen en buitensporten. Sport Service is het verlengstuk van de verenigingen naar de gemeente toe en overziet de vele projecten en het onderhoud op de sportparken binnen Ridderkerk. Sport Service is ook verantwoordelijk voor het onderhoud van de vele sportparken, hallen en velden die de gemeente rijk is. “Een dag is niet van 9 tot 5 op kantoor, maar ook veel buiten. Geen dag is hetzelfde, en dat maakt het ook zo leuk om hier werkzaam te zijn,” vertelt Casper in gesprek met Celwin.

De huidige corona pandemie laat zijn invloed kennen binnen zowel de sport verenigingen als Sport Service Ridderkerk. Het contact met de clubs is er echter nog steeds. “We hebben vooral contact op afstand natuurlijk, maar wel regelmatig. Toen de eerste corona maatregelen geïntroduceerd werden zijn we gelijk in actie gekomen samen met de verenigingen. Zij hebben plannen gemaakt over hoe de club veilig te houden, wij hebben die getoetst samen met de gemeente en in werking gezet samen met de vereniging.” Ook de toekomst komt nog steeds veel aan bod terwijl de pandemie en lockdown voortduren. “Dit is juist het moment om gepland onderhoud naar voren te halen nu alle sportparken en hallen leeg zijn. Bijvoorbeeld het onderhoud bij voetbal vereniging RVVH, waar het onderhoud sneller gedaan kon worden aangezien er geen leden op de club waren. Maar er lopen ook veel projecten met voorbereidingstijd, zoals de nieuwe locatie van de Rowdies, waar je nog gewoon moet wachten op vergunningen e.d.”

In de lockdown heeft de gemeente Ridderkerk de huur van de sportvelden voor de verenigingen stopgezet om hen zo tegemoet te komen. Dit heeft ook directe gevolgen voor Sport Service Ridderkerk, die de huur inkomsten juist weg ziet vallen. “We hebben daardoor toch al 10 maanden minder huurinkomsten, maar dat is in goed overleg gegaan met de gemeente. Er is een compensatie vanuit de gemeente gekomen, naast uiteraard de overheids maatregelen zoals de NOW en het TVS. Daarna wordt dan gekeken wat de bijdrage van de gemeente zal zijn voor het komende jaar.”

Sinds kort mag er weer in team verband buiten gesport worden tot 26 jaar. Leden van 27 jaar en ouder mogen alleen in viertallen sporten met waarborging van de 1,5 meter afstand. Sport Service Ridderkerk merkt de toename van de sporters zeker. “Naast dat de clubs die altijd al buitensporten, zoals de voetbal clubs, weer veel mensen op het park hebben krijgen we ook veel vragen van de ‘binnen’ clubs zoals waterpolo club Poseidon die juist buiten willen sporten. Ik neem dan contact op met de buitenclubs om aan te geven dat er vraag naar een veld is, en onderling regelen we dat dan netjes af zodat ook Poseidon weer kan sporten.”

Sporthal de Wissel van KCR

Sporthal De Wissel is eerder dit jaar volledig ingericht als priklocatie voor de huisartsen van de gemeente Ridderkerk. Na lang wachten is er op donderdag 1 april 2021 eindelijk de eerste prik gezet in de sporthal, de eer was aan huisarts Volmer die 60 tot 80 mensen heeft gevaccineerd. “De gemeente heeft begin dit jaar met ons contact opgenomen of wij een locatie die aan de eisen voldeed beschikbaar hadden. Wij hebben toen De Wissel voorgedragen en na goedkeuring van de gemeente, burgemeester en de GGD zijn we gestart met de inrichting van de hal.” Het gaat helaas niet zo snel als iedereen had gehoopt en verwacht, zeker nu de vaccinaties met het AstraZeneca vaccin weer even stil liggen.

Casper heeft echter goede hoop voor de toekomst. “We hebben te horen gekregen dat er in mei veel vaccins binnen gaan komen en we alle 8 priklijnen kunnen gaan gebruiken waardoor het hopelijk op gaat schieten. Ik weet niet of dat begin of eind mei is, dat moeten we nog afwachten vanuit de GGD.”

Tot slot sprak Casper zijn verwachting uit voor het nieuwe sportseizoen. “Ik hoop uiteraard net als iedereen dat er in mei een tijdelijke competitie gestart kan worden, maar gezien de huidige gang van zaken verwacht ik eerder dat we na de zomervakantie weer volledig van start gaan. Als Sport Service Ridderkerk werken we er echter elke dag keihard aan zodat iedereen weer van een prachtige accommodatie gebruik kan maken zodra er weer gesport kan worden, ongeacht waar ze sporten.”

Dit verhaal was te beluisteren bij het radioprogramma Prettig Weekend. Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Luister dan elke zaterdag naar Prettig Weekend van 10:00 tot 12:00 uur of luister naar de herhaling op de maandagavond van 19.00 tot 21.00 uur via RTV Ridderkerk. Terugluisteren is ook mogelijk via ‘Uitzending gemist’ in de app of op de site.