Trimclub Antilope is er voor iedereen

Nu er door de corona pandemie geen wekelijkse RidderSportShow is op de zender wordt de luisteraar op de hoogte gehouden van de sport en verenigingen binnen de gemeente met een vast item in Prettig Weekend. Op zaterdag 12 juni sprak presentator Hans Muntz met Michel Ouwens van trimclub Antilope.

Trimclub Antilope bestaat dit jaar ruim 30 jaar, na de oprichting in 1989 door Michel’s vader Richard Ouwens. In 1978 werd er vanuit de gemeente een oproep gedaan gezamenlijk te gaan hardlopen in het Reyerpark, waarna Richard in 1989 Trimclub Antilope oprichtte. Antilope staat op een laagdrempelige manier voor samen sporten, samen plezier. Naast trimmen en hardlopen, wordt er ook gewoon gewandeld bij de club zodat iedereen kan recreëren. De naam doet wellicht denken aan ‘tegen het lopen’, maar het staat voor het snelle dier.

Richard Ouwens liep in het verleden bij Energie uit Barendrecht. “Hij sprak heel veel mensen die aangaven ook te willen lopen, maar het niet konden betalen,” vertelt Michel. “Toen dacht hij bij zichzelf dat is ook wat, dat je wil sporten maar het niet kunt betalen.” Antilope heeft met dat gedachtegoed nog steeds een lage contributie van 30 euro per jaar. “Het is voor iedereen toegankelijk, wij hoeven alleen de onkosten eruit te halen. Mijn vader heeft daarvoor een aantal jaar geleden, toen hij nog leefde, een lintje voor gekregen.”

Nieuwe Oosterparkloop?

Richard was ook bekend door de Oosterparkloop. “Er is de hoop dat die weer terug kan keren, wellicht volgend jaar al als voorzichtige start, om het dan over drie jaar groots te vieren als mijn vader 10 jaar is overleden met KWF als goed doel erachter. Mijn vader zei ook altijd dat Antilope de enige vereniging was die het zou mogen organiseren.” De roep om een nieuwe Oosterparkloop is groot vanuit zowel Antilope als de hardlopers uit de omgeving.

Oosterparkloop

De Rowdies als startpunt

In het verleden werd er door de club getraind vanuit Saturnus, maar zo’n 20 jaar geleden geleden is de club overgestapt naar de Rowdies. “We worden daar hartelijk ontvangen elke keer, het is een beetje ons clubhuis eigenlijk waar we elke maandag, woensdag en zaterdag starten. Op zaterdag doen we dan ook nog een bak koffie op het terras.” Antilope is een sportief geheel. Er zijn leden die trainen voor een marathon, en leden die het doen om af te vallen. Het park van de Rowdies gaat natuurlijk op de schop, waar wel wat vraagtekens bij staan omdat een aantal mooie hardlooppaden zullen verdwijnen. “Maar we hebben voldoende mooie routes door Ridderkerk, dus we zitten goed bij de Rowdies. Een eigen complex is geen optie voor ons.”

Corona en Antilope

Toen was daar maart 2020 en kwam corona om de hoek. “Net als heel Nederland viel toen even alles stil, want je mocht maar met een maximaal aantal personen buiten zijn. We hebben een hele levendige app-groep, waarin we alle trainingsprogramma’s hebben gedeeld en onze leden in duo’s zijn gaan trainen.” Op een gegeven moment kwamen de versoepelingen in de zomermaanden. “We zijn toen in een klein groepje gaan trainen om te kijken, hoe doen we dit nou? Hoe gaan we afstand houden? Hoe gaan we om met tegenliggers? Daarna is er een protocol geschreven en deels overgenomen van de atletiek bonden en daarmee zijn we aan de slag gegaan.”

Het bleek ook een verbroederende tijd voor de trimclub. “Je kon echt het positieve van de corona crisis zien. We lopen gemiddeld met 10 tot 20 leden per keer. Maar tijdens de lockdown waren er al zoveel mensen aan het sporten buiten, dat we opeens naar 25 tot 30 man aan het trainen begonnen. Men had er zoveel zin in weer!” De club maakt gebruik van de Teamers app om te peilen welke leden er komen sporten. “De animo ligt na de tweede lockdown iets lager, waardoor we weer op de 10 tot 20 leden zitten. Maar men went er heel snel aan en het gaat echt goed.” De corona crisis heeft dus gezorgd voor meer leden, en meer urgentie onder de leden. “Men snakt er echt naar om weer te sporten.”

Binnen de club zijn er een aantal leden die besmet zijn geweest met het virus. “Maar ook bij de mensen die geen corona hebben gehad voelen het echt dat ze lang binnen hebben gezeten. We doen veel interval trainingen en dan hoor je mensen echt stuk gaan. Je gaat dan zien dat ze de komende maanden gaan verbeteren.” Elke eerste zaterdag van de maand is er al jaren een 5 kilometer test. “En je kan aan de hand van de interval trainingen dan echt mensen vooruit zien gaan.”

Trainen voor de marathon

Er wordt binnen de club ook getraind voor de marathon. “Dat is wel veel veranderd, vroeger waren mensen echt in lange training voor de marathon maar tegenwoordig zie je veel mensen die hem gewoon gaan lopen zonder uitgebreide training. Vroeger moest hij ook binnen 4 uur gelopen werden, nu binnen 5,5 uur. Dus het is meer recreëren geworden.”

Heeft u ook interesse om te gaan hardlopen (of gewoon gezellig wandelen)? Aanmelden kan via de website: antilope-tc.nl

Dit verhaal was te beluisteren bij het radioprogramma Prettig Weekend. Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Luister dan elke zaterdag naar Prettig Weekend van 10:00 tot 12:00 uur of luister naar de herhaling op de maandagavond van 19.00 tot 21.00 uur via RTV Ridderkerk. Terugluisteren is ook mogelijk via ‘Uitzending gemist’ in de app of op de site.