VOIO’72, een gezonde en sfeervolle volleybalclub

Nu er door de corona pandemie geen wekelijkse RidderSportShow is op de zender van Radio Ridderkerk wordt de luisteraar op de hoogte gehouden van de sport en verenigingen binnen de gemeente met een vast item in Prettig Weekend. Op zaterdag 1 mei 2021 sprak presentator Hans Muntz met voorzitter Jan-Peter Eusman van volleybal vereniging VOIO’72.

VOIO’72 is in oktober 1972 opgericht in Bolnes. De naam verwijst hier ook naar: Volleybalvereniging Opgericht In Oktober ’72. Komend jaar bestaat VOIO dus ook 50 jaar, waar erg naar uitgekeken wordt. Men hoopt dit feit mooi te kunnen vieren, ondanks dat de corona pandemie de nodige onkosten met zich meebracht. De club speelt vandaag de dag elke vrijdagavond in sporthal De Fakkel, nadat het lange tijd de wedstrijden in De Beverbol heeft gespeeld. VOIO’72 is een kleine en recreatieve vereniging waar plezier in de sport voorop staat.

VOIO’72 speelt met twee heren teams en drie mixed teams mee in de competitie. Mixed teams zijn relatief nieuw in de volleybal, mannen en vrouwen die gezamenlijk in competitie verband spelen. De heren teams spelen op hoog niveau, heren 1 in de toppoule in zuid west Nederland en zijn (net als mixed 1) regelmatig kampioen geworden. De prijzenkast in De Fakkel is dus goed gevuld. De club heeft helaas geen jeugdteams, maar iedereen boven de 14 jaar is van harte welkom om mee te spelen en trainen.

Spelbreker corona

Nadat op 13 maart 2020 alle sport werd stilgelegd door de corona pandemie is er lange tijd niet gespeeld door VOIO’72. In september mocht er weer getraind worden, maar toen de competitie net werd opgestart lag het alweer stil. De leden blijven de club ‘gewoon’ trouw in deze moeilijke tijd, er zijn geen contributies terug gevraagd. Nadat het mogelijk werd voor leden onder de 27 jaar om te gaan trainen zijn een aantal leden verhuisd omdat de club dit niet kon faciliteren, maar hier was ondanks de teleurstelling begrip voor. Wel wordt de beach volleybal weer opgestart, men hoopt dan ook op een mooie zomer zodat er volop ‘gebeacht’ kan worden. Er wordt veel contact gehouden met de leden in de pandemie. Zo zijn er al meerdere online samenkomsten geweest, waaronder een pubquiz.

De club is de gemeente Ridderkerk erg dankbaar voor de hulp in deze moeilijke tijd. De huur die kwijt is gescholden helpt de club enorm. Doordat de club geen eigen clubhuis heeft en uit vrijwilligers bestaat is er geen steun nodig geweest vanuit de overheid. Wel heeft NeVoBo (Nederlandse Volleyball Bond) een groot deel van het inschrijfgeld terug betaald aan de clubs.

Gebroeders Ilmer

De vereniging telt veel trouwe leden die al langere tijd lid zijn, waaronder de gebroeders Ilmer. Hun ouders hebben aan de wieg gestaan van de club en de jongens zijn opgegroeid bij en met de club. Michiel, de jongste van de broers, leidt elke vrijdagavond de trainingen voor VOIO’72 met veel plezier. Ook voorzitter Jan-Peter, zelf al ruim 27 jaar lid, beoefent de sport nog steeds met veel plezier.

Het komende seizoen

Alle leden zijn de club trouw gebleven, waarop VOIO’72 heeft gezegd: iedereen die zijn contributie gewoon heeft betaald is in ’21/’22 ook lid bij ons. De vraag is nu: hoe verder? De club moet de teams alweer indienen bij NeVoBo voor het komende seizoen, maar veel leden geven aan dat hun conditie aanzienlijk achteruit is gegaan. De club legt daarom de vraag neer bij de leden: wat willen jullie? Binnen kan er nog niet getraind worden door de maatregelen, maar buiten wel op het beach volleybal veld. Als het weer het toelaat zal er de komende tijd weer op dinsdag en vrijdagavond getraind gaan worden. Eerst twee tegen twee, maar hopelijk snel met grotere teams. Er zijn evenveel teams ingeschreven als voorgaande jaren en Eusman heeft er alle vertrouwen in.

Lid worden kan vanaf 14 jaar. Voor scholieren is er ook een strippenkaart om het volleybal te proberen. Kijk voor meer informatie op voio72.nl.

Dit verhaal was te beluisteren bij het radioprogramma Prettig Weekend. Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Luister dan elke zaterdag naar Prettig Weekend van 10:00 tot 12:00 uur of luister naar de herhaling op de maandagavond van 19.00 tot 21.00 uur via RTV Ridderkerk. Terugluisteren is ook mogelijk via ‘Uitzending gemist’ in de app of op de site.

Tekst: Celwin Frenzen