Waterpolodames geven ZPC Rotterdam goed partij

Afgelopen zaterdag stond voor de dames van Poseidon ’56 een uitwedstrijd op het programma bij het nog ongeslagen team van ZPC Rotterdam. Waar verwacht mocht worden dat de Ridderkerkse vrouwen tegen een forse nederlaag aan zouden lopen kwam bedrogen uit. Het werd een evenwichtige wedstrijd tussen twee ploegen die elkaar weinig toegaven. In de vierde periode viel de beslissing in Rotterdams voordeel en ondanks zeer nadrukkelijke Ridderkerkse pogingen om nog langszij te komen in de slotfase bleef deze voorsprong van 6-5 voor ZPC Rotterdam staan.

Het spel van de dames van Poseidon ’56 begint steeds meer vorm aan te nemen. Toch had de ploeg het aan het begin van de wedstrijd lastig tegen ZPC Rotterdam. Na precies 20 seconden in de wedstrijd werd de Ridderkerkse doelvrouw door een boogbal voor de eerste maal verslagen. Maar wie nu zat te wachten op een fikse Rotterdamse overwinning kwam bedrogen uit. Poseidon ’56 kwam steeds beter in de wedstrijd en was in het vervolg zeker niet de mindere van ZPC Rotterdam. Na de eerste periode leidde de thuisploeg met een bescheiden 3-2 voorsprong.

In de tweede periode stond de verdediging van Poseidon ’56 als een huis. ZPC Rotterdam wist geen gaten te vinden en kon in dit kwart ook niet scoren. De uitploeg kreeg ruimte om met snelle aanvallen de verdediging van ZPC Rotterdam last te bezorgen en halverwege de periode viel daar de verdiende gelijkmaker uit. Ruim een minuut later werd het zelfs 3-4 voor Poseidon ’56 en een regelrechte stunt leek in de maak.

ZPC Rotterdam moest na het wisselen van kant uit een ander vaatje gaan tappen, maar bleef moeite hebben met de stugge verdediging van Poseidon ’56. Pas ruim over de helft van de periode lukte het de thuisploeg om de gelijkmaker te scoren. Niet veel later kreeg de thuisploeg via een strafworp, na een iets te stevige verdedigende actie, de kans om weer op voorsprong te komen. De bal verdween maar met moeite in het doel.

In plaats dat de thuisploeg probeerde door te drukken in de vierde periode, was het Poseidon ’56 dat aanvallend de dans leidde en nadat de mid-achter van ZPC Rotterdam voor 20 seconden naar de kant was gestuurd, was een snelle aanval voldoende om weer langszij te komen. Poseidon ’56 mocht hopen op een punt, maar moest niet veel later alweer in de achtervolging na het zesde doelpunt voor de thuisploeg. Het werd voor het doel van ZPC Rotterdam nog een paar maal gevaarlijk, maar doelpunten vielen er niet meer.

Vooraf zouden de dames van Poseidon ’56 wellicht hebben getekend voor de kleine nederlaag, maar achteraf had er veel meer in kunnen zitten voor de dames. Volgende week ontvangt Poseidon ’56 het team van d’Elft. Daar valt na de mislukte seizoen opener nog iets tegen recht te zetten. Als het spel van afgelopen zaterdag doorgetrokken kan worden, gaat dat zeker lukken.

Uitslag: ZPC Rotterdam Da6 – Poseidon ’56 Da1 6-5 (3-2; 0-2; 2-0; 1-1).

Doelpunten Poseidon ’56: Tonia Ruybroek (3x) en Paula Roest (2x).