Waterpolodames Poseidon ’56 geven titelkandidaat goed partij

De waterpolovrouwen van Poseidon ’56 werden afgelopen zaterdag 12 november 2022 afgetroefd met 1-9 door een uiterst jonge en snelle formatie van de Leerdams/Gorinchemse fusieclub De Linge/PCG. De thuisploeg wist de aanvallen van de tegenstander voldoende te frustreren, maar in de laatste twee periodes sloeg de vermoeidheid toe en kon De Linge/PCG de, tot dan toe, magere voorsprong gemakkelijk verder uitbouwen.

Na een aantal weken geleden in de eerste thuiswedstrijd al tegen de eerste titelkandidaat NieMo Barracuda te spelen, kwam afgelopen zaterdag de tweede ‘kroonprinses’ naar Ridderkerk: De Linge/PCG. Al snel werd duidelijk dat er tegen deze watervlugge tegenstander opnieuw op de verdediging geleund moest gaan worden. De Linge/PCG slaagde er in de eerste periode nauwelijks in om kansen te creëren en beperkte de aanvalsdrift door de Ridderkerkse verdediging tweemaal te passeren.

In de slotfase wist de thuisploeg de achterstand nog terug te brengen tot 1-2. Ook in de tweede periode bleef de verdediging van Poseidon ’56 goed overeind, na een kleine anderhalve minuut viel de enige tegentreffer in deze periode. Aanvallend kwam Poseidon ’56 er nog wel een paar keer goed uit, maar de verdediging van de tegenstander was alert op de uitbraken en het aluminium stond succes ook een aantal maal in de weg.

De Linge/PCG, dat met het idee van gemakkelijke punten naar Ridderkerk was gekomen, moest er in de derde periode een schepje bovenop gaan doen. Daar kreeg de thuisploeg het lastig mee. Naarmate de periode vorderde namen de kansen voor De Linge/PCG toe. Met een strafworp en twee uitgespeelde kansen, moest Poseidon ineens aanhikken tegen een 1-6 achterstand.

Een achterstand die in de vierde periode alleen maar groter kon worden. Hoewel de bezoeksters het nog steeds lastig hadden met de fanatieke verdediging van de thuisploeg lukte het de bezoeksters ook nu om wat kansjes te creëren en driemaal te scoren. Poseidon ’56 liep tegen een verwachte nederlaag op die met een 1-9 hoogte ook niet overdreven hoog was.

Uitslag: Poseidon ’56 Da1 – De Linge/PCG Da2 1-9 (1-2; 0-1; 0-3; 0-3).

Doelpunt Poseidon ’56: Tonia Ruybroek.