Waterpoloërs laten de kans op een stunt liggen

De herenwaterpoloërs van Poseidon ’56 moesten het in hun laatste competitiewedstrijd van dit seizoen opnemen tegen promotiekandidaat SG Aquadraat uit Leiderdorp. De ploeg uit Leiderdorp had maar één opdracht: winnen! Alleen dan kon de ploeg aanspraak maken op promotie naar de landelijke divisies. Poseidon ’56 leek lang op weg om dat feestje te verstoren, maar in de laatste minuten kon SG Aquadraat er nog net een gunstige score uitslepen: 8-9.

Poseidon 56 is al het gehele seizoen de luis in de pels van de sterkste ploegen in de poule. Weinig topploegen wisten eenvoudig de overwinning binnen te halen of leden niet zelden puntverlies tegen de Ridderkerkse ploeg. In de eerste minuut leken de bezoekers uit Leiderdorp lak te hebben aan deze reputatie. Na precies 60 seconden leidde SG Aquadraat met 0-2. De thuisploeg toonde veerkracht en wist met sterk aanvallend spel de massaal meegereisde Leiderdorpse aanhang stil te krijgen. Na de eerste periode stond het 3-3.

In de tweede periode zette Poseidon ’56 het sterke spel door, nam een voorsprong en liep in het tweede kwart uit naar een 6-4 voorsprong. De promotiedroom van SG Aquadraat leek al vroegtijdig te stranden in zwembad De Fakkel. In de eerste minuten van de derde periode kon de thuisploeg zelfs uitlopen naar een 8-4 voorsprong. Daarna bleek dat het tij ook zeer snel kan keren.

In de resterende minuten van de derde periode kon SG Aquadraat weer terugkomen tot 8-7 en moest de beslissing voor de wedstrijd en het aankomend seizoen vallen in de laatste periode van het seizoen. De fut leek er bij de thuisploeg een beetje uit. SG Aquadraat kwam halverwege de periode weer op 8-8 en een minuut voor tijd weer op een 8-9 voorsprong. De laatste minuut verliep chaotisch. Poseidon ’56 kreeg nog een paar goede kansen, maar wist niet te scoren en SG Aquadraat bleek bij een strafworp ook niet trefzeker meer. De teller bleef uiteindelijk op 8-9 steken.

SG Aquadraat promoveert met dit resultaat naar de derde divisie. Poseidon ’56 sluit het seizoen af met een zevende plaats. Deze seizoen afsluiter was aan Ridderkerkse kant ook de laatste wedstrijd van coach Job Blaak die van een welverdiend waterpolopensioen gaat genieten. Hij heeft de ploeg de afgelopen seizoenen aan de hand heeft genomen en Poseidon ’56 van een kwakkelende tweedeklasser getransformeerd naar een zekere waarde in de eerste klasse. Dat is een basis waar zijn opvolger op verder mag gaan bouwen.

Uitslag: Poseidon ’56 H1 – SG Aquadraat H1 8-9 (3-3; 3-1; 2-3; 0-2).

Doelpunten Poseidon ’56: Max Jansen (5x), Bastiaan Stolk (2x) en Remon Boer (1x).