Waterpolosters geven topploeg knap partij

De ploeg van Poseidon ’56 had weinig hoop op een goed resultaat in Gorinchem afgelopen zaterdag 25 maart 2023. Hoewel de tegenstanders van De Linge/PCG zijn afgehaakt in de race om promotie, blijft het een geslepen en goed ingespeelde ploeg. Dat was eerder dit seizoen in Ridderkerk al wel gebleken. In Gorinchem domineerde de thuisploeg de gehele wedstrijd, maar de Ridderkerkse vrouwen wisten zich verdedigend prima te weren en daarmee de nederlaag van 7-2 binnen de perken te houden.

Het initiatief lag, zoals te verwachten viel, bij de thuisploeg die enthousiast op zoek ging naar doelpunten en een grote overwinning. Dat bleek tegen te vallen. Poseidon ’56 had zich verdedigend goed ingesteld op de snelle tegenstander en gaf weinig kansen weg. Daarnaast bleek het aluminium ook nogal een Gorinchems succes in de weg te staan. Pas diep in de eerste periode wist de thuisploeg het enige doelpunt van de periode te scoren.

De tweede periode vertoonde hetzelfde beeld: De Linge/PCG viel aan, Poseidon ’56 beperkte zich veelal tot verdedigen. De incidentele uitvallen bleken echter toch razend gevaarlijk te zijn en de Gorinchemse keepster moest een paar maal handelend ingrijpen. Ook in deze periode bleef de schade voor de Ridderkerkse vrouwen beperkt tot één doelpunt.

In de derde periode begon de thuisploeg, zichtbaar ontevreden met het scoreverloop, meer aan te dringen en daardoor werd verdedigen voor Poseidon ’56 steeds lastiger. De Linge/PCG kon in de eerste minuten de voorsprong verdubbelen voordat Poseidon ’56 met de eerste treffer ook een duit in het zakje deed. Het betekende geen omslag in de wedstrijd: in de slotfase van de periode liep de thuisploeg uit naar 6-1.

Na een rommelige fase aan het begin van de vierde periode kon De Linge/PCG al snel het zevende doelpunt maken. Poseidon ’56 had de zaakjes daarnaweer goed op orde achterin en kon beletten dat de tegenstander nog vaker het Ridderkerkse net wist te vinden. Het afsluitende doelpunt was voor de bezoeksters die de einstand konden vastleggen op 7-2.

Uitslag: De Linge/PCG Da2 – Poseidon ’56 Da1 7-2 (1-0; 1-0; 4-1; 1-1).

Doelpunten Poseidon ’56: Tonia Ruybroek (2x).