Gemeenteraadsverkiezingen 2022

D66 verdwijnt uit Ridderkerk

De politieke partij D66 zal dit jaar niet deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen in Ridderkerk.

Zaterdag 8 januari 2022 zou de partij aan de beurt zijn in het programma Politiek Café in Verkiezingstijd van RTV-Ridderkerk om het partijprogramma uit de doeken te doen, maar fractievoorzitster Farahnaz Fräser bedankte voor de uitzending. “Voor zover mij bekend doet D66 niet mee aan de verkiezingen”, aldus Fräser.

D66 fractievoorzitster Farahnaz Fräser

In reactie op onze vragen geeft het enig overgebleven bestuurslid, Ada Kroeze, aan dat D66 mooie jaren heeft gekend in Ridderkerk. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 1970 kwam de partij in de gemeenteraad en is daar niet meer uit geweest. De gloriejaren waren tussen 1990 en 1998 toen de partij ook een wethouder mocht leveren. Dit werd haar man Rob Kroeze. Zelf heeft ze toen ook vier jaar in de raad gezeten.

In 2002 is de partij samengegaan met Groen Links. Deze samenwerking duurde tot 2018. Daarna zijn beide partijen los verder gegaan. Bij de verkiezingen van 2018 kwam D66 als kleinste partij uit de bus, maar toch nog goed voor één zetel.

De verkiezingscommissie bestond toen uit groep enthousiaste mensen, maar mede door Corona is daar de klad ingekomen. “Vergaderingen konden niet meer doorgaan en daardoor nam ook het enthousiasme af. Uiteindelijk waren er geen mensen meer over die er de schouders onder wilden zetten en dan bloedt het helaas dood.” aldus Ada Kroeze.

Ada Kroeze zal na de verkiezingen ook haar bestuurstaken neerleggen, waarmee het boek D66 in Ridderkerk definitief gesloten wordt.

De gemeente Ridderkerk heeft geen officiële afmeldingen gehad van bestaande partijen en daarom werd er van uit gegaan dat er tien partijen gaan meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen.

De volgende uitzending van Politiek Café in Verkiezingstijd is zaterdag 15 januari 2022 en dan is Burger op 1 te gast in onze studio.