Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Fel politiek debat in het gemeentehuis Ridderkerk

Voorafgaande aan de gemeenteraadsverkiezingen werd er in de trouwzaal van het gemeentehuis op woensdag 2 maart 2022 een verkiezingsdebat gehouden met alle Ridderkerkse politieke partijen.

Luister terug 18.00 – 19.00 uur

Luister terug 19.00 – 20.00 uur

Het debat dat werd georganiseerd door Rijnmond en RTV-Ridderkerk en De Combinatie duurde maar liefst twee uur. Presentatoren Olivier de Neve en Eric Harreman legden in totaal zes stellingen voor aan de partijen, waarna het in het debat goed fel werd gesproken over die onderwerpen.

Presentatoren Olivier de Neve en Eric Harreman

De belangrijkste thema’s die in Ridderkerk spelen zijn wonen, afval, openbaar vervoer, de zondagopening, het Oosterpark en de veiligheid. Niet alle partijen zitten op dezelfde lijn als het gaat om de gewenste oplossingen bij de genoemde thema’s. Dat was duidelijk in het debat te merken.

In het debat stonden telkens drie partijen tegenover elkaar. Met name de zondagsluiting of beter gezegd de opening van de winkels op zondag voor die ondernemers die dit willen is een belangrijk punt voor de Partij 18Plus. De komst van betere busverbindingen met Rotterdam is belangrijk voor de ene partij, terwijl andere partijen hun pijlen richten op het doortrekken van de metro als light rail.

In debat gingen: Petra van Nes-de Man (Burger op 1), Henk van Os (Partij 18Plus), Daan Kardol (SGP), Cora van Vliet (Echt voor Ridderkerk), Karin Kayadoe (Leefbaar Ridderkerk), Robert Kooijman (ChristenUnie) Jeroen Rijsdijk (PvdA/GroenLinks), Linda Klaver (VVD) en Marcella van der Heijden-Keijzer (CDA). Het onderscheid tussen de partijen zorgt er voor dat de Ridderkerkse inwoners zeker iets te kiezen hebben.

Op 14, 15 en 16 maart 2022 kan gestemd worden voor de Ridderkerkse gemeenteraad. Laat uw stem niet verloren gaan.

Foto’s: Wessel Dekker