Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Partij18PLUS: Sta op voor Ridderkerk

Met de slogan “Sta op voor Ridderkerk” heeft Partij 18PLUS op dinsdag 18 januari 2022 haar nieuwe verkiezingsprogramma gepresenteerd. De presentatie van het verkiezingsprogramma vond tegelijkertijd plaats met de lancering van de nieuwe website en de bekendmaking van de kandidaten die zich verkiesbaar zullen stellen.

“Net als vier jaar geleden hebben we ook nu weer concrete standpunten opgenomen in ons verkiezingsprogramma. Iedere politieke partij is voor een veiliger Ridderkerk. Niemand zal het tegenovergestelde opschrijven, maar welke concrete acties daarvoor ingezet gaan worden, die leesje niet overal. In het verkiezingsprogramma van Partij 18PLUS staan wel concrete acties. Zo zie je bijvoorbeeld staan dat Ridderkerk minimaal 9 wijkagenten moet krijgen in plaats van de 7 van nu.” vertelt Henk van Os, die als lijsttrekker de verkiezingscampagne in zal gaan.

Partij 18PLUS heeft sinds de oprichting in 2013 altijd gestreden voor een zelfstandig Ridderkerk. Uiteraard ontbreekt dit standpunt ook nu niet in het verkiezingsprogramma, maar ook standpunten die urgente vraagstukken moeten aanpakken staan prominent in het verkiezingsprogramma. Zo wil
Partij 18PLUS dat de slagingskans voor Ridderkerkers die in Ridderkerk een woning zoeken enorm wordt vergroot. Dit willen ze bereiken door bijvoorbeeld de invoering van een lokaal woonruimtebemiddelingssysteem. “Nu dien je bij Woonnet Rijnmond ingeschreven te staan om in aanmerking te komen voor een (sociale) huurwoning in Ridderkerk, maar ook een inwoner uit bijvoorbeeld Hellevoetsluis staat daar ingeschreven die wellicht eerder kans maakt op die woning in Ridderkerk dan een inwoner van Ridderkerk. Dat moet anders.” vertelt Henk van Os.

Een eerder genomen besluit over de nieuwe manier van het in rekening brengen van de afvalstoffen wordt teruggedraaid. “Je neemt als politieke partij in een raadsperiode van vier jaar veel besluiten. Soms wordt er een besluit genomen waarover je twijfelt of het besluit wel het juiste was. Als na het besluit de Ridderkerkse samenleving ook haar ongenoegen uit, dan moet je daar niet je ogen voor sluiten. Partij 18PLUS wil daarom af van het variabele tarief voor afval en gewoon per huishouden een vast tarief in rekening brengen. Door dit eerdere besluit terug te draaien doen we niets af aan de nu al mooie scheidingsresultaten van het nieuwe afvalplan en de nog te bereiken resultaten.”

Ook de website heeft een metamorfose ondergaan. Zo is de nieuwe website voorzien van een pagina met de behaalde resultaten uit de huidige raadsperiode. “Onze kiezers hebben het recht om te lezen wat er allemaal bereikt is met hun stem. Er zijn maar weinig mensen die nog exact weten wat er vier jaar geleden in een verkiezingsprogramma stond. Partij 18PLUS heeft de resultaten per standpunt uitgeschreven. Ook als een standpunt niet is behaald, dan staat dat er gewoon bij met de reden waarom het niet behaald is.” vervolgt Henk van Os.

Van de 86 standpunten uit het vorige verkiezingsprogramma zijn er 74 volledig gerealiseerd. Dat komt op een score van 86%. “Uiteraard is voor ieder besluit een meerderheid nodig in de gemeenteraad. Partij 18PLUS is daarom ook blij met en trots op de samenwerking met andere politieke partijen in de gemeenteraad, maar het geeft ook aan dat het Partij 18PLUS is gelukt om veel waar te maken van het vorige verkiezingsprogramma. Daar zijn we bijzonder trots op.”

Het verkiezingsprogramma 2022 – 2026 is te vinden op de nieuwe website www.partij18plus.nl.