In maart 2022 zijn er verkiezingen voor de gemeenteraad van Ridderkerk. RTV-Ridderkerk heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van social media bij de Ridderkerkse politieke partijen. Het medium waarvan de meeste jonge inwoners (18-35 jaar) van Ridderkerk gebruik van maken.
De campagnes van zo goed als alle politieke partijen zijn inmiddels gestart en het klassieke flyers uitdelen in het winkelcentrum zal zeker in de laatste weken nog wel haar beslag krijgen. Maar de inzet van sociale media wordt steeds belangrijker om de jonge kiezer te bereiken. De meest gebruikte social mediakanalen zijn Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn en Instagram.
Vier jaar geleden had Partij18Plus een zeer goede campagne via sociale media en dat heeft toen zeker bijgedragen om de grootste partij van Ridderkerk te worden. Andere politieke partijen zullen nu ook proberen om er alles aan te doen om bij de komende gemeenteraadsverkiezingen goed voor de dag te komen op sociale media.
Enkele partijen zijn pas onlangs gestart met een specifiek sociaal media kanaal en dat is eigenlijk te laat. Een bereik opbouwen onder potentiële nieuwe volgers is een langdurig proces. Om enig effect te krijgen is een flink aantal volgers nodig. Facebook werkt bijvoorbeeld met algoritmes en daardoor worden berichten maar bij een klein percentage van alle volgers op hun tijdlijn weergegeven.
Sociale media kanalen
Hieronder een tabel met het aantal volgers per sociaal media kanaal van de politieke partijen.
Politieke Partij | Youtube | ||||
Partij 18 Plus | 1401 | 177 | 210 | ja | ja |
PvdA-GroenLinks | n.v.t. | 58 | 32 | n.v.t. | n.v.t. |
PvdA Ridderkerk | 380 | 496 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Groenlinks Ridderkerk | 201 | 70 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
SGP Ridderkerk | 363 | 270 | 339 | n.v.t. | ja |
Echt voor Ridderkerk | 55 | 27 | n.v.t. | n.v.t. | ja |
CDA Ridderkerk | 141 | 334 | 241 | n.v.t. | ja |
Leefbaar Ridderkerk | 332 | 660 | 72 | n.v.t. | ja |
ChristenUnie Ridderkerk | 523 | 396 | 455 | n.v.t. | ja |
VVD Ridderkerk | 122 | 268 | 182 | ja | n.v.t. |
Burger op 1 | 114 | 14 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Analyse
Wanneer alle diverse sociale media worden bekeken blijkt dat Part18Plus het best geregeld heeft. Facebook blijft toch het meest populair en zij hebben dan ook het grootste bereik. Tot op heden zijn Parij18lus en ChristenUnie Ridderkerk de enigste politieke partijen die betaalde advertenties op facebook en instagram als campagnemiddel inzet. Gemiddeld gezien volgt dan ChristenUnie Ridderkerk op een tweede plaats en Leefbaar Ridderkerk op een derde plaats.
PvdA-Groenlinks Ridderkerk heeft een grote achterstand omdat deze twee partijen pas later tot een lijstverbinding hebben besloten en pas recent met hun gezamenlijke sociale mediakanalen zijn gestart.
In principe gaat het om de inhoud van het verkiezingsprogramma, maar de eerste indruk van potentiële kiezers is zeer belangrijk en lay-out en huisstijl kunnen bepalend zijn voor het stemgedrag. Met name bij de zogenaamde zwevende kiezers.
Website
Naast de sociale mediakanalen blijft de klassieke website een sterk communicatie middel. Bij veel partijen werd de website in de laatste jaren niet regelmatig geactualiseerd of voorzien van nieuwsberichten. Op dit moment en in de laatste maanden is er een inhaalslag gaande door achterstallig onderhoud weg te werken of zelfs over te gaan naar een compleet vernieuwde website.
Ook hier geldt de eerste indruk van potentiële kiezers is bepalend. Als men onjuiste informatie vindt of gewenste informatie niet snel gevonden wordt haakt de bezoeker al snel af.
De nieuwe media redactie van RTV-Ridderkerk wil hierbij haar complimenten uitdelen aan de websites van Partij18Plus en de ChristenUnie Ridderkerk, die zeer actueel, fris van uiterlijk, met een duidelijke lay-out opgebouwd zijn. Niet geheel onbelangrijk zijn ook zeer uitgebreide contactgegevens van bestuur, raadsleden en de kandidatenlijst voor de komende verkiezingen, maar ook de standpunten van de partij en het verkiezingsprogramma.