Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Zetels verdeeld in Ridderkerk

Als slotstuk van de Gemeenteraadsverkiezingen 2022 maakte burgemeester Anny Attema maandagochtend 21 maart 2022 de zetelverdeling bekend in de raadszaal in het gemeentehuis van Ridderkerk.

Na een eerste verdeling van alle volle zetels, bleken alle deelnemende partijen een plekje in de nieuwe raad te krijgen. Hierna bleven er vier restzetels over. Deze zijn als volgt verdeeld: de eerste ging naar de Christen Unie, de tweede naar Partij 18PLUS, de derde naar de SGP en tot slot mocht de VVD nog een zetel op het lijstje zetten.

Als iedereen zijn plekje in de raad aanvaardt, dan ziet de samenstelling er als volgt uit:

Partij 18PLUS (7 zetels)
Henk van Os (V), Lucien Westbroek, Fleur Stip (V), Nanda de Vormer-Ras, Jeroen van Neuren, John Stip en Sara Griep.

PvdA/GroenLinks Ridderkerk (4 zetels)
Jeroen Rijsdijk (V), Björn Ros, Arianne Ripmeester (V) en Melindy Dirks (V).

SGP Ridderkerk (5 zetels)
Daan Kardol (V), Anton Rottier, Kees van der Duijn Schouten (V), Gerard Verweij en Rick van de Waerdt.

Echt voor Ridderkerk (2 zetels)
Cora van Vliet (V) en Jim Kloos.

CDA Ridderkerk (2 zetels)
Ton Overheid (V) en Victor Mijnders.

Leefbaar Ridderkerk (3 zetels)
Karin Kayadoe (V), Ronald Lapaer en Richard Swarttouw.

Christen Unie Ridderkerk (3 zetels)
Robert Kooijman (V), Erna de Wolff-ter Beek (V) en Tjalke Alkema.

VVD Ridderkerk (2 zetels)
Edward Piena (V) en Linda Klaver (V).

Burger op 1 (1 zetel)
Petra van Nes-de Man (V).

Een (V) achter de naam betekent dat die persoon met voorkeursstemmen is gekozen. Dit heeft echter geen gevolgen voor de volgorde op de lijst.

De eerstvolgende raadsvergadering is op maandag 28 maart waarin afscheid wordt genomen van de vertrekkende raadsleden. Woensdag 30 maart worden de nieuwe raadsleden beëdigd.

Door Wendy Harreman