Radio en TV

Voedselbank Ridderkerk/FoodCompany Ridderkerk gunt iedereen een fijne Kerst

De actie ‘Toon je hart’ krijgt in Ridderkerk ook dit jaar weer een vervolg in de drukke decembermaand. De Voedselbank Ridderkerk/FoodCompany zamelt voedselproducten in om ook haar cliënten een fijne Kerst te geven en dat kan alleen dankzij de bedrijven en inwoners van Ridderkerk die voor de minima iets over hebben. ,,Sinds dit jaar zijn we ook formeel de Voedselbank Ridderkerk geworden, dit naast de al bestaande FoodCompany Ridderkerk. Met beide organisatie helpen wij heel veel minima uit Ridderkerk, maar waar de grens bij de Voedselbank Ridderkerk op de echte minima zit, zoals dat landelijk geldt voor deelnemers aan de Voedselbank, daar kijken we bij de FoodCompany Ridderkerk iets breder, want er is heel veel zichtbare, maar ook verborgen armoede in Ridderkerk’’, begint Miriam Renzen het verhaal.

De Voedselbank Ridderkerk is dit jaar gestegen van 75 gezinnen naar 170 gezinnen.

,,Dat zijn dus zo’n 500 inwoners van Ridderkerk die hiervoor in aanmerking komen. Dat zijn er ineens dus heel veel. Ook het aantal deelnemers bij de FoodCompany Ridderkerk ligt op 370 gezinnen en dus in totaal op zo’n 1000 inwoners en dat samen met de Voedselbank kom je samen uit op zo’n 1500 Ridderkerkers, die maar op of vaak onder de armoedegrens moeten leven, want niet alleen de prijzen in de supermarkt zijn de afgelopen tijd gestegen, ook de energieprijzen en eigenlijk ook alle andere vaste lasten die mensen hebben, maar het inkomen is niet meegestegen. Daarom hoop ik dat iedereen in Ridderkerk, die wat kan missen een handje komt helpen, want juist nu is het echt heel erg hard nodig’’, gaat Miriam Renzen verder.
Twee keer in de week is er een sociaal spreekuur om nieuwe cliënten in te schrijven, om hulp te geven en te kijken waar mensen vast lopen en waar ze recht op hebben. Bij de gesprekken is ook een schuldhulpverlener aanwezig.

,,Niet iedereen komt zomaar in aanmerking voor een bijdrage vanuit de Voedselbank of FoodCompany. Daarvoor wordt eerst administratief onderzocht wat de inkomsten zijn en of aan de strenge criteria wordt voldaan. Het zijn ook niet altijd mensen met een uitkering, maar ook mensen die geen pensioen of alimentatie krijgen of gewoon te weinig verdienen om rond te komen. Mensen die in te dure huizen zitten en niet kunnen doorstromen naar een goedkoper huis, die de baan kwijt zijn of met pensioen gaan of in scheiding liggen, waardoor mensen in de problemen komen. Vaak spelen gezondheidsproblemen een grote rol. Veel stress over geld is echt niet goed voor de gezondheid. Of mensen met hypotheek gericht op 2 inkomens, waar er dan 1 van wegvalt. Het is echt een vicieuze cirkel waarin mensen terecht komen en vastlopen’’, licht Miriam Renzen toe.

Doordat het drukker is geworden in de winkels zijn er ook meer vrijwilligers nodig, zoals onder andere chauffeurs en vrijwilligers in de winkels, zodat de huidige medewerkers weer wat ontlast kunnen worden. ,,Dit jaar is het lastiger om aan hygiënische producten te komen. Hiervoor doen we echt een beroep op bedrijven die ons willen sponsoren, want dergelijke producten worden weinig aangeboden. Denk dan aan luiers, maandverband, verzorgingsproducten, wasmiddelen, vuilniszakken, toiletpapier, keukenrol, etc.. Kijk naar onze productenlijst, want daar staan veel dagelijkse producten op, die nu worden gemist. We staan tijdens de Winter5Daagse weer met onze winkelwagens bij de Jumbo, AH Ridderkerk en HEMA. Alle Ridderkerkers wil ik vanaf deze plaats hartelijk bedanken voor hun bijdrage afgelopen jaar. Alle leveranciers, sponsors, vrijwilligers en iedereen die de Voedselbank en FoodCompany een warm hart heeft toegedragen. We hopen ook in 2023 in deze bijzondere tijden opnieuw de steun van de Ridderkerkse gemeente, ondernemers en inwoners te krijgen, zodat de Ridderkerkse minima-groep geholpen blijft worden’’, besluit Miriam Renzen.

Productenlijst
Houdbare melk, Macaroni of andere pasta, Chocolaatjes of koekjes, Schoonmaakmiddelen, Rijst, Chocolade, Pindakaas, Limonade of Limonadesiroop, Jam, Toiletpapier, Houdbare slagroom, Hagelslag, Vuilniszakken, Houdbare worst, Maandverband, Crackers, Verpakte kaas, Deodorant, Shampoo, Groenten in blik of pot, Tandpasta, Vis of vlees in blik of pot, Douchegel, Koffie, Koffiemelk, Thee, Bak of olijfolie, Keukenrollen, Suiker, Wasverzachter

Locatie en afleveradres
De Voedselbank Ridderkerk/FoodCompany Ridderkerk is gevestigd aan de Doctor Colijnstraat 6, 2982 AC in Ridderkerk. De Kledingbank zit in dezelfde straat op nummer 40. Goede fietsen voor de Fietsenbank Ridderkerk, goed speelgoed en mooie kleding kunnen dagelijks worden afgegeven bij de Kledingbank. Sponsor worden of wilt u meer informatie? Bel 06 44382705.